Rushrails ekonomichef Mikael Bäckström är övertygad om att investeringsbolaget Bures agerande bara handlade om hämndlystnad. "En ordnad rekonstruktion hade varit mycket bättre för samtliga borgenärer, inklusive Bure", uppger han för Realtid. Bures vd Henrik Blomquist svarar att Bure alltid agerar för sina aktieägares bästa. "Och det har vi även försökt göra i detta fall".
"Kapitalförstörelse av rang"
Mest läst i kategorin
Alltsedan Bure gick in som ägare i järnvägs- och godsföretaget Rushrail har tvisterna mellan bolagen eskalerat. Under hösten har Bure förlorat två mål i Svea hovrätt. Parallellt med domarna har ett rekonstruktionsmål ägt rum i Stockholms tingsrätt som nu avslutas med konkurs då Bure lämnat in ett yttrande om att domstolen inte ska förlänga Rushrails rekonstruktion.
I och med konkursen förlorar många anställda sina arbeten. Nu har Rushrails ekonomichef fått nog och ryter i från.
– Det är fruktansvärt det som har skett. Bure agerar i någon form av hämnd och inte för sina aktieägares bästa. Vi ger bort hela bolaget till dem, i princip, om de bara skulle gå med på att vi skulle få förlängd rekonstruktion. Vi hade amerikaner som skulle investera i bolaget, vi hade en offert till SCA på flera miljarder under tio år. Vi låg bra till där. Henrik Blomqvist och Philip Nyblaeus på Bure kunde ha gjort en fantastisk affär. Bure kunde ha blivit delägare i något som kunde ha blivit värt flera hundra miljoner men nu står de med sju lok på sin verkstad som jag inte vet vem de ska hyra ut dem till, säger Mikael Bäckström, ekonomichef på Rushrail och poängterar att dessa lok är bokförda till flera hundra miljoner kronor i Bures balansräkning.
Mikael Bäckström berättar om upprinnelsen bakom den spända stämningen mellan bolagen och företrädarna. Historien går tillbaka fyra år i tiden då Rushrail ingick Trätågsavtalet med Stora Enso och BillerudKorsnäs. Bure gick då in som ägare i Rushrail och köpte in sju lok för 35 miljoner kronor styck. Ett lokuthyrningsbolag bildades där ett korsvis ägande mellan grundarna av Rushrail (Couplers) och Bure vad ursprungstanken. Detta bolag skulle i sin tur hyra ut loken till Rushrail. När Rushrail skrev under kontraktet med Stora Enso och BillerudKorsnäs i januari 2012 meddelar Bure ändrade villkor för Rushrails grundare. Dessa kan inte längre vara delägare i lokuthyrningsbolaget. Överenskommelsen blir istället att Bure investerade ytterligare 5 miljoner i Rushrail. Bure betalade 20 miljoner kronor istället för 15 miljoner kronor för 30 procent av aktierna i Rushrail.
Mikael Bäckström beskriver överenskommelsen som ett "plåster på såren" och förklarar samtidigt att Bure för länge sedan fått tillbaka pengarna då lokhyran, enligt honom, varit en överhyra och uppgått till 10-12 miljoner kronor per år och Bure fått hela vinsten.
Efter detta fortsatte tvisterna, som Realtid.se tidgare följt, dels ägartvisten som avslutades i Svea hovrätt 25 november 2016 där Bure förlorade tvisten. Upprinnelsen till denna var en nyemission 2014 där Bure och Couplers valde att inte gå med och Scandinavian Train Partner AB (STP) blev största ägare efter en investering om 10 miljoner kronor. Efter nyemissionen klandrar Bure bolagstämman och hävdar formaliafel. Rushrail vinner tvisten.
Enligt Mikael Bäckström har Bure även erbjudits ett par styrelseposter i Rushrail vid de två senaste årsstämmora, 2015 och 2016, men tackat nej.
– Trots segern om ägandet i Hovrätten 5 november har den långa tvisten beträffande ägandet och orsakat bolaget enorma problem under tiden striden pågått och omöjliggjort tillförande av nytt kapital som behövts. Ett av de senaste i raden av hot var att om inte STP och Couplers överförde aktierna i RushRail till Bure skulle Bure stämma vd, styrelsen och STP:s ägare personligen, för en mängd påhittade ärenden och brott. Det finns ingen hejd på vad Bure hittat på, Bures fantasier runt detta är som tagit ur en Kafka roman. Med hjälp av mängder av advokater och bombmattor av anklagelser försöker Bure skrämmas och få RushRail på knä och urspår, säger Mikael Bäckström.
Mikael Bäckström uppger att STP har försökt att träffa Bure flera gånger för att komma överens och lösa problem men att Bure inte gett respons på försöken.
Situationen i dag är alltså att Rushrail är sedan 9 december i konkurs då rekonstruktionen inte förlängdes efter ett yttrande från Bure som bland annat uppgav att Rushrail inte längre har några lok, vilket enligt Mikael Bäckström är fel. Rushrail hann dock inte överklaga tingsrättens beslut.
– En ordnad rekonstruktion hade sannolikt gett ett ackord på 25 procent. Nu får Bure ingenting. Den konkurs nu Bure tvingat Rushrail är en kapitalförstörelse av rang. Pappersbruken får grova driftsstörningar och sist men inte minst, anställda blir av med sina jobb strax innan jul, säger Mikael Bäckström.
Realtid.se har kontaktat Bure för en kommentar kring Mikael Bäckströms uppgifter kring tvisterna, Bures inställning och slutligen konkursen. Bures vd Henrik Blomquist svarar:
"Inledningsvis vill jag betona att Bure tycker att konkursen i Rushrail är oerhört beklaglig, för alla inblandade parter".
Han fortsätter:
"Bure har en tid tillbaka varit delaktiga i försök att hitta en långsiktig lösning. Tyvärr utan framgång. Vid sidan av detta framgår Bures inställning avseende de juridiska tvisterna av de handlingar som offentliggjorts i domstolen. Som du säkert förstår och som jag hoppas du har respekt för så har Bure tyvärr svårt att kommentera dina frågeställningar i detalj. Bure agerar dock alltid för sina aktieägares bästa och det har vi även försökt göra i detta fall".
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.