Kungen, Leif Östling, Salvatore Grimaldi. Och alla de andra. Bentley, Ferrari, Lamborghini...
Kändisarnas coola vrålåk
Mest läst i kategorin
Scanias vd Leif Östling kör en Lamborghini. Och Företagarnas ordförande Salvatore Grimaldi har både en Rolls Royce och en Ferrari. Blir du själv sugen på en snygg bil så har du nu chansen att lägga ett bud på en Bonnier-ägd Rolls Royce från 1977.
Lyxbilarna ökar i Sverige. Enligt bilförsäljaren Autoropa kommer exempelvis fler Ferrari att säljas i år än förra året.
Maj-Britt Allbäck, mamma till landslagsstjärnan Markus Allbäck, äger sedan 2003 en Ferrari av årsmodell 2000.
Är det du eller Markus som glassar runt i en Ferrari i Hovås?
– Det svarar jag inte på. Men tack för att du ringde, säger hon till Realtid.se
Toppadvokaten Henning Sjöström köpte 1965 en Rolls Royce Silver Cloud med samma årgång och den har han hållit fast vid sen dess.
En som sedan barndomen drömt om en egen sportbil är New Wave-vd:n Torsten Jansson. 2003 blev det en röd Ferrari F50.
– Det var min drömbil, och är det fortfarande. Och den är röd, det ska en Ferrari vara. Jag kör den tyvärr väldigt sällan, bara sommartid, säger han till Realtid.se.
Tycker du om att köra fort?
– Nä, jag kör fort på bana. Men, en sån fråga kan man ju inte svara ja på, he he.
Ägare till en Ferrari är också Sveriges konung Carl XVI Gustaf. Sedan 1999 har han däremot ostraffat kunnat susa fram i en Ferrari 456 MGT.
Sunit Ray, tidigare vd för Green Cargo i Sverige och numera vd för egna konsultfirma Sunit Ray International, är inte bara intresserad utan har också licens för klubbracing. Han har två Ferrari, en 328 GTS från 1988 som han köpte för 900.000 och en 365 GTC från 70-talet.
– Sedan 20 år tillbaka har jag en licens för klubbracing och jag har deltagit i några tävlingar med min racerbil som också är en Ferrari. Bilar är ett fritidsintresse och tyvärr hinner jag inte alltid engagera mig. Jag körde ingenting förra året, säger Sunit Ray.
Sveriges enda Wiesmann är en Roadster MF3 av 2005 års modell. Den ägs av Helsingborgsbolaget Richard & Partners Redovisning. Vd:n Richard Nilsson turas om med säljchefen Mikael Haraldsson om att disponera den. Men den hyrs även ut till kunder i Frankrike.
–Wiesmann är en fantastisk bil. Den är väldigt rolig att köra. Bilen ägs egentligen av vårt dotterbolag Residence Superieur. Genom bolaget hyr vi ut hus i närheten av Cannes. Det är meningen att de som hyr huset även ska kunna använda bilen. Men visst har vi den i Sverige och kör också ibland, säger Mikael Haraldsson till Realtid.se
En annan bilentusiast är den gamla Alfa Laval-chefen Harry Faulkner. I dag är han bosatt på Djurgården i Stockholm och kör en Ferrari Testarossa från 1987 och en Bentley Continental GT från 2004. Han äger även en Porsche Cayenne.
Liksom Harry Faulkner har Företagarnas ordförande och grundaren av Gramaldi Industries Salvatore Grimaldi också mer än en bil. För hans del blev det 1989 en Ferrari och så fem år senare en Rolls Royce som i dag har nära 90 år på nacken.
På listan finns även Kjell och Märta Beijers stiftelse, som ägt en Bentley sedan 1982. Stiftelsens ordförande Anders Wall förklarar bakgrunden
– Stiftelsens grundare hade uttryckt önskemål om att den även i fortsättningen skulle tillhöra stiftelse. Kjell Beijer var lite road av bilar, och den här var lite av en kärleksbil. Vi känner lite ansvar för att ha den kvar och har sett till att hålla den i gott skick. Än så länge har den också varit en bra placering. Används gör de dock sällan, enbart vid representation.
Och du, har du bilar privat?
– Nej, nej inte jag. Det är inte min grej…
På Bonnier Tidskrifter är inte heller bilar prioriterat. Men varför är då en Rolls Royce registrerad på bolaget?
– Vi har ingen sån bilpark. Jag känner inte till att vi har någon Rolls Royce, jag cyklar mest, säger Bonnier Tidskrifters vd Ulrika Saxon.
Kan det vara Jonas Bonnier? Svaret är nej. Han har inte ens provat den, säger han till Realtid.se.
Men Daniel Frodin, chefredaktör för Teknikens värld, kan berätta mer. I deras garage står en Silver Shadow, 77 års modell.
– Vi köpte Storbritanniens billigaste Rolls Royce förra året för att skriva om den. 41.000 kronor fick vi ge. Den luktade ruttet så vi döpte den till Johnny Rotten, säger Daniel Frodin.
– Vi har lagt ned 130.000 kronor på den. All plåt är ny och den startar jämt. Den är underbar att glida fram i, säger Daniel Frodin.
Nu ska den säljas. Han tror att prislappen blir 90.000 kronor.
Blir det på Blocket?
– Nej det är lättare att sälja på auktion, så det blir nog Kvarndammens bilauktioner i Åkersberga.
Philip Diklev, grundare av sprittillverkaren Facile & Co och gift med Sofia som är vd för Facile, har en Bentley Mark VI, 51 års modell, som han köpte i maj 1990.
Hur kom det sig att du föll för en Bentley?
– Jag är engelsman. Det är den första bilen jag köpte. Jag har inte kört den sen 1992 eftersom motorn gick sönder. Sen dess har den stått i ett garage på Gotland.
Så du ska renovera den?
– Inte jag personligen. Det tog många år att hitta någon som kunde fixa den. Och det tar nog 20 år till innan jag kan köra den, säger Philip Diklev som kom till Sverige 1982 som tjugoåring.
Olle Blomkvist
Yvonne Edenholm
Emilie Westholm





