Anställda som chattade, laddade ner musik och besökte dejting- och sexsajter - på arbetstid.
Jobbsurfning slår mot storbolag

Det var vad ett IT-bolag fann när 15 stora företag och organisationer undersöktes.
I genomsnitt ägnade de anställda 17,5 procent av sin arbetstid, eller sju timmar i veckan, åt privatsurfning.
Att söka en partner på dejtingsajter är populärt, liksom att chatta och webbmejla. Många lägger också ner arbetstid på aktiehandel, shopping och nedladdning av program eller musikfiler. Andra vanliga aktiviteter är att lyssna på radio eller besöka sexsajter.
De tre populäraste sajterna bland de anställda var Aftonbladet.se, Blocket.se och Di.se.
Bara 44 procent av den totala tid som de anställda lade på webben ägnades åt aktiviteter som faktiskt hade med jobbet att göra.
De 15 svenska företag och organisationer som omfattas av undersökningen har i snitt 1.280 anställda. Totalt har IT-bolaget analyserat beteendet hos cirka 20.000 medarbetare.