Realtid

Jens of Sweden svarar på kritiken

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 11 nov. 2004Publicerad: 11 nov. 2004

Jens Nylander, vd för mp3-företaget Jens of Sweden, svarar på kritiken i Realtid.se:s artikel "Jens of Korea". Han hävdar att lönsamheten blir lika god i år som förra året.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Du startade företaget tillsammans med din sambo Cecilia Janås, med startkapital från er båda. Varför äger inte hon lite av aktierna?

– Vi hade 300.000 kronor själva och med hjälp av Cecilias mor och far kom vi upp i ett startkapital på 800.000 kronor. Det här är något jag önskat länge och planerat och Cecilia pluggar fortfarande. Det är viktigt med en ensam ägare i ett bolag som Jens of Sweden, säger Jens Nylander.

När finns MP-400 i butikerna?

– Den här veckan.

Hur många nya modeller blir det i höst utöver MP-400 och Excentric?

– Inga ytterligare i höst.

Ni sålde er 100.000:ende spelare i september. Har 256 Mb-spelarna tagit över nu?

– Största delen är 256 Mb-spelare nu. Men vi säljer mycket 128 Mb också när vi sänkt priserna på dem. Vi har MP-110:s 128 Mb-modeller i lager, men vi producerar inga nya 128:or. Det är MP-110 och MP-400 vi säljer, de andra modellerna har utgått.

ANNONS

När blir det övervägande del 512 Mb?

– Redan till jul. En övervägande del av julklapparna från föräldrarna till barnen ligger på max 2.000 kronor, säger Jens.

Vilka modeller har sålt bäst?

– MP-110.

Hur många av dessa såldes till svenska kunder?

– Cirka 90 procent, delar av året 85 procent. Vi har gått ur Norge delvis i början av 2004 för att täcka behoven i Sverige. Men vi ska satsa på Norden. Nu finns alla manualer på svenska, norska, finska och danska. I Norge är vi redan inne med återförsäljarkontakter. Finska marknaden är lite knepigare. Danmark har gått segare men vi ligger på.

Ni räknar med att sälja 150.000 spelare till efter julen. Och du gör en prognos på 400.000 sålda flashspelare totalt i Sdverige under 2004, 20.000 högre än IT-Researchs prognos på 380.000. Hur kommer du fram till den högre siffran?

– Jag tittar på min försäljning först och främst, och jag har kontakt med konkurrenterna.

ANNONS

Så skillnaden är den egna volymen?

– Ja, det kan man säga. Och vi tror att vi kommer att sälja mycket till företag som personalpresenter till jul.

Vad innebär 150.000 spelare för omsättningen för 2004 preliminärt?

– För bokslutsåret 2003 (till och med den 30 juni 2004) en omsättning på 100 miljoner kronor. För 2004 100-120 miljoner, varav 70-90 miljoner det andra halvåret 2004.

Vilka är de viktigaste kanalerna för er?

– Det är kedjorna vi använder. Siba, Onoff, Audio Video och Expert.

Hur viktig är försäljningen via er webbsajt?

– Vi säljer bara tillbehör där. Lanseringen av försäljning av spelare via sajten dröjer till i början av 2005.

ANNONS

Blir lönsamheten lika bra 2004 som första året?

– Ja, jag bedömer att den blir lika god.

Innebär framgångarna att ni kommer att stå för egen utveckling av tekniken i framtiden?

– Ja, absolut. Våra produkter utvecklas nu i projektteam på fem personer i Sverige för att få allt att klaffa. Och vi har sådana team för framtida produkter.

– Vi arbetar i joint ventureprojekt med tillverkare och utvecklare. Vi betalar 40 procent av alla utvecklingskostnader inklusive verktyg. MP-400 (den nya modellen som kommer i november) är den spelare som varit dyrast att utveckla.

Vem har designat MP-400?

– Vi nämner aldrig någon enskild person. Jag har suttit med i MP-400-projektet hela tiden.

Vem har designat Excentric?

ANNONS

– Samma gubbar.

Kommer ni att gå in på marknaden med hårddiskar?

– Jag kan inte svara på det.

Blir det Bluetooth i kommande modeller?

– Jag kan inte svara på det.

Ser vi ett ”Nokiafenomen” på mp3-marknaden – att det är den stora mängden av olika modeller drar upp intresse i allt högre takt?

– Ja, all reklam gör att det är fler kunder som ser att det är intressanta produkter, men det är ett fåtal tillverkare som står sig starka.

Eller stör det stora antalet tillverkare?

ANNONS

– Nej, det är stimulerande och jätteroligt. Alla har ju chans men ingen har lika stark position och tydligt mål för sina produkter som Jens of Sweden. Niob saknar helhetsmål. Återförsäljarna lockas inte av att bara sälja. Mina återförsäljare lockas av ett starkt varumärke som skapar efterfrågan. Niob måste ha tydligare strategi.

Blir du uppvaktad av investerare?

– Ja, men vi vill inte ha någon just nu, har vi sagt.

Men vad säger du till dem?

– För investerare som jag tycker är intressanta att ha kontakt med presenterar jag gärna Jens of Sweden.

Kommer er expansion de kommande åren att kräva externt kapital?

– Ja, om vi ska ut med många produkter. Men med vår nuvarande burn-rate klarar vi vår egen utveckling. Men om vi ska ut med någon annan dyrare produkter vi funderar på behöver vi externt kapital.

Tar du in externt kapital under nästa år?

ANNONS

– Nej, vi är inte beroende av det. Men det beror på vilka produkter som ska fram.

Hur mycket omsatte ni 2003?

– 100 miljoner.

Hur stor vinst blev det?

– Vi gjorde ett resultat på 4,2 miljoner kronor efter skatt det första räkenskapsåret.

Återinvesteras hela vinsten i företaget?

– Den återinvesterar i varumärket, i altt från reklam, marknadsföring, mönsterskydd och produktutveckling.

Hade du tagit egna lån förutom de första lånen i bolaget våren 2003?

ANNONS

– Nej, jag hade bara en peronlig kredit. Lånen i Föreningssparbanken och Almi-lånet på 200.000 kronor betalades tillbaka efter fyra-fem månader. I dag är Jens of Sweden rätt skuldfritt. Jens of Sweden har inga långbundna lån.

Hur mycket värderades varumärket till?

– Det är svårt att säga.

Varför pantsatte du varumärket i februari i år?

– Vår bank ville att vi skulle trygga den terminskredit vi har på 2 miljoner kronor.

Varför reggade du inte varumärket i bolagts namn?

– När det reggades hos PRV var inte bolaget startat.

Vad är Gyming för något?

ANNONS

– Det kan jag inte kommentera.

Vad ska ditt andra bolag Designic göra?

– Det vill jag inte kommentera.

Hur ser ägarbilden ut i Designic?

– Jag äger hälften och min sambo Cecilia äger hälften.

Du har reggat Desingic som varumärke också i klasserna 20 och 21. Är det möbler och kökstillbehör på gång?

– Nej, det är en strategi vi har. Vad vi ska göra låter jag vara osagt.

Hur många anställda är ni i Jens of Sweden?

ANNONS

– 8 personer.

Varierar antalet anställda?

– Ja, vi har timanställda också.

I augusti och september i år sjönk Jens of Swedens inbetalda arbetsgivaravgifter med två tredjedelar. Varför?

– Vi har inte minskat antalet anställda. Flera anställda är nyanställda så de tog ut många obetalda semesterdagar.

JoS har tagit emot anställningsstöd på 60.000 kronor, har det resulterat i fasta anställningar?

– Det har finansierat två personer.

Dustin har förklarat att ni inte kunde leverera spelare till dem tidigare i höst i den utsträckning de beställde. Hur uppstod leveransproblemen?

ANNONS

– Leveransproblemen är en följd av att vi väljer att minska produktionen ibland beroende på hur vi värderar risken att sälja. Och vi valde att ligga lite lågt och när efterfrågan steg väldigt snabbt uppstod leveransproblem.

Expertkedjan och Audio Video slutar att sälja er spelare. Vilken är din reaktion på deras beslut?

– Det beslutet kan jag inte kommentera, för de har inte meddelat mig det.

Enligt uppgift kommer Onoff också att sluta med Jens of Sweden. Stämmer det?

– Vad jag vet kommer ingen att sluta med att sälja Jens of Sweden. Vi har valt att inte sälja till Onoff de senaste två kvartalen. Vi har valt att fokusera på Siba, Inet Data, Webhallen och Dustin.

Men kommer Onoff att ta in MP-400?

– Jag vill inte gå in på det förrän vi har placerat produkterna på de främsta ställena.

Men du vill att Onoff ska fortsätta sälja dina spelare?

ANNONS

– Det kommenterar jag inte. Det måste jag avgöra tillsammans med Onoffs inköpsansvariga.

Ska ni satsa mer på kundsupport?

– Vi har satsat hårt och nu har vi förstärkt vår supportorganisation från två till fyra personer för att svara mot den ökade efterfrågan.

Hur ska ni serva era återförsäljare bättre?

– Våra återförsäljare får bra service. Vi lämnar support till slutkunderna. Under 2005 kommer vi att ge kunderna en utökad garanti och förbättra servicen.

I Internetworld i mars i år sa du att JoS sålt 60.000 ex totalt. Det innebär att ni sålde endast 10.000 spelare första kvartalet i år. Vad berodde det på?

– Jag kommenterar inte försäljningen månads- eller kvartalsvis för det händer så mycket.

När ska du lösa pantförskrivningen av varumärket?

ANNONS

– Det kommenterar jag inte.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Olle Blomkvist
Olle Blomkvist
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]