Realtid.se har talat med krisdrabbade Hemtex huvudägare Hakon Invest.
"Jättestor potential i Hemtex"

Stein Petter Ski ansvarar för ICA-ägaren Hakon Invests ägarandel på knappt 70 procent av krisdrabbade butikskedjan Hemtex. Så här ser han på läget för Hemtex.
Hemtex kom under tisdagen med resultatrapport som visade brakförlust och behov av kapitaltillskott. Hemtex-aktien rasade på börsen.
Realtid.se får tag på Stein Petter Ski som är ”Chef Investeringar och Portföljbolag” på Hakon Invest.
Alla undrar kanske nu hur ni som största aktieägare ser på utvecklingen för Hemtex?
– När det kommer till själva rapporten om man tittar på försäljningen och resultatutvecklingen så kan man ju inte säga annat än att man är besviken, säger Stein Petter Ski.
– Det tar längre tid än vi hade förväntat oss att vända det här bolaget; att få tillbaka kunderna och att få tillbaka försäljningen och resultatet.
– Det händer mycket i bolaget men det tar längre tid.
– Och sedan när det kommer till kapitalbehovet: Hemtex ”bryter kovenanterna” till bankerna , så då måste ju vi agera.
Hakon Invest har därför åtagit sig att tillföra Hemtex den del av Hemtex begärda kapitaltillskott som motsvarar Hakon Invests ägarandel.
Dock så finns det i skrivande stund ännu inte något styrelsebeslut hos Hakon Invest på att Hakon Invest ska bidra till Hemtex kapitaltillskott.
En förutsättning för att Hakon Invest ska bidra till kapitaltillskottet är därför enligt Stein Petter Ski att kapitaltillskottet får ett upplägg med ”rimliga villkor”.
Hemtex har totalt cirka 3000 aktieägare att ta hänsyn till även om Hakon Invest är den klart största aktieägaren med en ägarandel på 68,5 procent.
Vad menar ni då med rimliga villkor?
– Det kan inte jag säga här och nu i och med att Hemtex nu precis flaggar för behovet av kapitaltillskott, utan det måste Hemtex ta fram och föreslå på en extra bolagsstämma.
Nästa steg är att Hemtex i februari ska presentera förslag om upplägget för kapitaltillskottet, vilket Hemtex aktieägare ska ta ställning till på en extra bolagsstämma.
Hakon Invest blev från början aktieägare i Hemtex i februari/mars 2008 med en liten ägarandel.
Sedan ökade Hakon Invest till nuvarande ägarandel i samband med att Hemtex vid ett tidigare tillfälle, i maj/juni 2009, också begärde kapitaltillskott.
Den gången begärde Hemtex in 150 miljoner kronor i kapitaltillskott från aktieägarna.
Vad var orsaken till att Hemtex begärde in kapitaltillskott den gången?
– Samma sak som nu; försäljningen och resultatutvecklingen gick inte i takt, och Hemtex hade även då problem med sina banker.
Varför investerade Hakon Invest i Hemtex från början?
– Från början såg vi ett bolag som började få problem och en aktiekurs som kunde komma ner, så då tänkte vi att ”det här kan vara en bra investering”.
– Men sedan, vad vi inte riktigt såg framför oss var hur Hemtex verksamhet bedrevs.
– Man bara pushade produkter inne i butikerna, och hade den här reastrategin som alla känner till med rabatter på 50-70 procent.
– Då kände vi att det här bolaget kommer att få problem och att aktiekursen kommer att gå ner så att det kan vara en bra potential för Hakon Invest att gå in som aktieägare i Hemtex.
– Och säga vad man vill om Hemtex, men jag tror inte att det finns något bolag som är mer på läpparna hos svenska folket.
– Alla känner till Hemtex, så på det sättet är det ett ganska tufft varumärke även om det har blivit en negativ stämpel för närvarande.
Men ska man tolka det som att ni tycker det finns bärkraft i Hemtex affärsidé ändå?
– Absolut.
Tycker ni att Hemtex för att komma till rätta med sin situation bara ska köra på som tidigare och rida ut stormen eller krävs det nya grepp?
– Det har redan tagits nya grepp. Man har gått ur Norge och Danmark – två verksamheter som har haft ganska kraftiga förluster, och man trappar ner i Finland. På sikt ska Hemtex halvera det butiksbeståndet som de har där.
– Hemtex har även lagt om varumärkesplattformen. Jag vet inte om du har sett den nya loggan?
– Och så har Hemtex gått ifrån den här reastrategin och tagit in ett nytt sortiment.
– Men det har ju skett väldigt mycket på kort tid, och ibland så springer man ifrån kunderna. Och springer du ifrån kunderna så får du ju problem.
– Så här gäller det liksom att stanna upp och se till att alla hänger med i samma takt.
Vore inte den bästa lösningen att Hakon Invest köper in hela Hemtex och får ordning på Hemtex från grunden?
– Vi la ett bud på Hemtex i samband med kapitaltillskottet 2009. Då fick vi en ägarandel på över 30 procent vilket enligt reglerna triggade en ”budplikt”.
– Och då la vi ett bud på Hemtex på 27 kronor per aktie, men fick inte acceptans från övriga aktieägare för att vi totalt skulle få en ägarandel på minst 90 procent av Hemtex.
– Då kände vi att ”fine”, då får alla andra aktieägarna följa med på resan. Och sedan har Hemtex aktiekurs legat stilla där sedan dess kring 27.
Vid 12-tiden på tisdagen handlades dock Hemtex-aktien i 19 kronor vilket var en nedgång med 17 procent jämfört med måndagens slutkurs. Som lägst hade aktien då varit nere i 18 kronor under tisdagsförmiddagen.
Ni ser inte att det är ett nytt läge att lägga bud nu?
– Ja, vi får ju se vad som händer här nu, och vad Hemtex föreslår vad gäller belopp och villkor för kapitaltillskottet.
Det förslaget kommer att presenteras i februari.
– Och då får vi se vad de andra aktieägarna säger och vad de vill göra, så får vi ta ställning utifrån det.
Bland övriga storägare finns investmentbolaget Industrivärden med en ägarandel på 12-13 procent, och norska bolaget Bomax har en ägarandel kring 5 procent.
Bomax ägs av norska miljardären Stein-Erik Haugen.
Hakon Invest har inte haft någon kontakt med Industrivärden eller Bomax om läget för Hemtex.
Har det funnits tankar på att helt ändra Hemtex affärsidé och varumärke?
– Byta namnet kommer vi inte att göra, eftersom alla känner till Hemtex.
– Och affärsmodellen håller ju på att förändras. Butikskonceptet håller på att förändras och så vidare.
– Det i sig är väl helt rätt, och det är på gång att hända. Men Hemtex springer lite för fort så att kunderna inte riktigt hänger med.
Är det köpläge i Hemtex-aktien nu?
– Jag kan inte svara på den frågan, utan det får respektive person eller köpare ta ställning till själv.
Är det ett alternativ för er att köpa på er lite fler Hemtex-aktier nu via börsen?
– Nej, just nu kan vi inte det eftersom vi har blivit varse om det här med behovet av kapitaltillskott.
– Då måste vi prata med bankerna och ta vårt ansvar som största ägare i Hemtex.
– Det innebär att vi med största sannolikhet kommer att bli insiders, och då får vi inte handla i aktien.
Hakon Invest i sig har en stark ekonomisk ställning?
– Ja, det har vi. Och vi ska imorgon onsdag presentera vår resultatrapport för tredje kvartalet.
Stein Petter Ski är ansvarig för Hakon Invests portföljbolag och investeringar.
Det är bolag som Kjell & Company, Inkclub, Hemma och Forma.
Kjell & Co går väl bra?
– Det är ett riktigt skönt bolag.
Kan det tänkas komma till börsen?
– Det är inte omöjligt.
Inom vilket tidsperspektiv?
– Inte under den närmsta tiden, men under en överskådlig tid kan man väl säga.
– Är du själv kund hos Kjell & Company?
Jag har väl köpt någon sladd någon gång. De är duktiga och ger råd om det man ska köpa.
– Service är ju en av Kjell & Companys stöttepelare.
– Butikspersonalen är fantastisk. Det är unga människor som verkligen kan det de pratar om.
Om ni har andra framgångsrika butikskedjor än Hemtex, kan ni inte använda Hemtex butikslokaler till exempelvis fler Kjell & Company-butiker?
– Vi tror ju på Hemtex som har en jättestor potential, bara för att tydliggöra det.
– Och för övrigt använder Kjell & Company mycket mindre butiksyta per butik än Hemtex, så de butikerna blir för stora för Kjell & Company.
Så här säger Hemtex vd Erik Gumabon i Hemtex resultatrapport som kom under tisdagen:
”Försäljningsutvecklingen har under det tredje kvartalet utvecklats sämre än väntat. Det är naturligtvis en besvikelse och samtidigt en bekräftelse på att omställningsarbetet mot nya Hemtex kräver ett uthålligt perspektiv. Även om det är för tidigt att dra några långtgående slutsatser kan vi konstatera att det ansiktslyft som genomförts av butikerna och den påbörjade sortimentsförändringen inte gett önskad resultateffekt.
Den försämrade finansiella utvecklingen samt kostnaderna för omställningsarbetet och rationaliseringarna medför ett kapitalbehov. För att skapa finansiell stabilitet i bolaget har styrelsen den 8 november därför beslutat att föreslå en extra bolagsstämma att godkänna en nyemission. Huvudägaren Hakon Invest AB har åtagit sig att vid rimliga villkor teckna sin andel om 68,5 procent av aktiekapitalet i nyemissionen. De fullständiga villkoren kommer att offentliggöras i samband med bokslutskommunikén den 15 februari 2011 och nyemissionen beräknas vara genomförd under april månad.
Under delårsperioden har många och stora förändringar skett. Förutom arbetet som inletts med den nya varumärkesplattformen och sortimentsstrategin skulle jag vilja lyfta fram följande exempel:
1) Vi har lanserat delar av Hemtex nya koncept och identitet i Sverige och Finland. Tre av butikerna, varav en efter periodens utgång, har utformats till pilotbutiker och resterande har genomgått ett ansiktslyft med förändrat in- och utvändigt utseende.
2) Vi har introducerat vår nya hemsida och kundklubben Studio Hemtex. Därmed har vi en modern och funktionell webbshop som erbjuder hela vårt produktsortiment och en kundklubb som i högre utsträckning bygger på lojalitet och attraktiva klubberbjudanden.
3) Vi har inlett avvecklingen av Hemtex närvaro på de förlusttyngda marknaderna Danmark och Norge samt beslutat att halvera butiksbeståndet i Finland. Vid delårsrapportens utgång kvarstod två butiker i Norge och tre butiker, varav en franchise, i Danmark. I Finland har antalet butiker minskat med fyra. Vi beräknar att ha lämnat den norska och danska marknaden under innevarande räkenskapsår och fortsätter neddragningen av butiksbeståndet i Finland under det kommande.
4) Vi har förändrat butiksorganisationen och minskat antalet butikschefer med 36 tjänster. De kvarvarande har fått utökat personal- och chefsansvar. Samtidigt har vi inrättat nya specialisttjänster för visual merchandisers. Organisationen har därmed professionaliserats för att bättre möta kundernas behov och förväntningar.
5) Vi byter logistikpartner och har även förändrat varuförsörjningssystemet. Det innebär att butikslagret nu är helt efterfrågestyrt och att kapitalbindningen minskar. Varulagret består idag av moderna basvaror samt aktuella säsongsvaror och sortimentet med den gamla identiteten har under året helt fasats ut.
Sammantaget beräknas de genomförda åtgärderna ge ca 90 Mkr i resultatförbättring nästa år och arbetet med att minska kostnadsmassan fortsätter och förstärks under kommande kvartal.
Det är tydligt i delårsrapporten att skillnaden mellan pilotbutikerna och övriga butiker är alldeles för stor. Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker har minskat med 11 procent samtidigt som pilotbutikerna har infriat förväntningarna såväl försäljnings- som besöksmässigt.
Sedan lanseringen den 26 augusti har försäljningen i exempelvis butiken på Götgatan ökat med 29 procent och besöken med 19 procent jämfört med motsvarande period 2009. Liknande tendenser kan även pilotbutikerna i Bromma och Frölunda uppvisa.
Med en tryggare finansiell ställning kommer vi därför fortsätta arbetet med implementeringen av det nya konceptet. Till våren kommer även hela sortimentsförändringen vara genomförd vilket ytterligare ökar attraktionskraften och stärker kunderbjudandet.
Inför den viktiga julförsäljningen vidtar vi redan nu ett antal nödvändiga åtgärder i sortimentet, butiksdriften och kommunikationen. Bland annat inleder vi samarbeten med ett begränsat antal externa och marknadsledande varumärken, ökar varutrycket i butikerna som varit för lågt samt förändrar marknadskommunikationen med syftet att både bli tydligare och effektivare.”

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet




