Realtid

Jätteaffären stoppas

administrator
administrator
Uppdaterad: 09 maj 2014Publicerad: 09 maj 2014

Publicis och Omnicom går skilda vägar efter nio månader av fusionsförberedelser.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den franska respektive amerikanska annonsjätten meddelade i slutet av juli förra året att koncernerna skulle genomföra en sammanslagning på lika villkor.

Tillsammans med rådgivarna Moelis och Rothschild hade koncerncheferna Maurice Lévy och John Wren sytt ihop en affär värd över 30 miljarder dollar.

På fredagen kom beskedet att sammanslagningen har stoppats och att bolagen istället fortsätter att operera som fristående enheter och konkurrenter.

I ett gemensamt uttalande, som citeras av Financial Times, uppger Lévy och Wren att tidsutdräkten blivit ett problem och att det osäkra läget riskerar att påverka bolagens affärer.

Officiellt faller affären på problem med regulatoriska frågor men flera affärsmedier rapporterar att orsaken i själva verket är en intern strid om maktförhållandena i den sammanslagna koncernen.

Maurice Lévy har i fransk media förklarat att affären utvecklades till att bli ett övertagande från Omnicoms sida något som Publicis aldrig kunde acceptera, skriver FT.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]