Publicis och Omnicom går skilda vägar efter nio månader av fusionsförberedelser.
Jätteaffären stoppas
Mest läst i kategorin
Den franska respektive amerikanska annonsjätten meddelade i slutet av juli förra året att koncernerna skulle genomföra en sammanslagning på lika villkor.
Tillsammans med rådgivarna Moelis och Rothschild hade koncerncheferna Maurice Lévy och John Wren sytt ihop en affär värd över 30 miljarder dollar.
På fredagen kom beskedet att sammanslagningen har stoppats och att bolagen istället fortsätter att operera som fristående enheter och konkurrenter.
I ett gemensamt uttalande, som citeras av Financial Times, uppger Lévy och Wren att tidsutdräkten blivit ett problem och att det osäkra läget riskerar att påverka bolagens affärer.
Officiellt faller affären på problem med regulatoriska frågor men flera affärsmedier rapporterar att orsaken i själva verket är en intern strid om maktförhållandena i den sammanslagna koncernen.
Maurice Lévy har i fransk media förklarat att affären utvecklades till att bli ett övertagande från Omnicoms sida något som Publicis aldrig kunde acceptera, skriver FT.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.