<pufftextlänk>Spekulationerna om Fords förlusttyngda brittiska lyxbilstillverkare Jaguar har tagit ny fart.</pufftextlänk> Märket sägs nu vara till salu.
Jaguar omgärdas av säljrykten

Mest läst i kategorin
Enligt flera brittiska tidningar har Fords ordförande och vd Bill Ford tappat tålamodet med Jaguar, som har radat upp förluster under de 16 år som den amerikanska biljätten varit ägare. Egentligen har det gått utför med det klassiska märket ända sedan produktionen av den legendariska sportbilen E-Type lades ner i början av 70-talet, skriver Financial Times i en analys.
Svagt ägarskap (statsägda British Leyland), trist design och usel kvalitet bäddade för märkets dikeskörning. Dess nuvarande volymmodeller, X-Type och S-Type, bygger båda på Fordmodeller och säljer dåligt. Hoppet står nu till en ny S-Type som enligt Jaguars designchef Ian Callum kommer att bli en ”sensation”. Men den kommer inte att finnas ute hos bilhandlarna förrän om 18 månader och under den tiden hinner det rinna ut mycket pengar från Jaguar.
De flesta bedömare är därför överens om att framtiden för Jaguar är oviss. Nyheten förra veckan om att Ford städslat Wall Street-tungviktaren Kenneth Leet för att göra en ”strategisk översyn” av koncernens problemmärken tolkades som att Jaguar låg löst till.
Även Land Rover sägs stå på säljlistan, uppger källor till Sunday Times. Både Jaguar och Land Rover ingår i Premium Automotive Group (PAG) tillsammans med Aston Martin och Volvo.
Vilka skulle då tänkas vilja köpa Jaguar? Sydkoreanska tillverkare kan vara intresserade, likaså kineser, som redan tidigare har köpt ett klassiskt brittisk märke på dekis, MG. Ryssarna är också på frammarsch. Den brittiska sportbilstillverkaren TVR och LDV, brittisk tillverkare av lätta transportbilar, har numera exempel ryska ägare.
Loppet behöver inte vara kört för Jaguar. Lystern kring märket finns fortfarande kvar, men den syns just nu inte i modellprogrammet. Märkets framtid står därför och faller med nya S-Type, skriver Financial Times.
TT