Realtid

"Jag har förlorat tiotals miljoner"

Sara Johansson
Uppdaterad: 28 nov. 2007Publicerad: 28 nov. 2007

Nina Zandnia berättar sin sida av fighten om Top Dog-formatet. Om miljonerna, terrorn och bevisen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Medan Nina Zandnia arbetade på Sky News i Australien som reporter och researcher började hon fundera på det nu så omstridda programformatet.

– Jag såg en film som hette Best in show, en låtsas-dokumentär om hundar och hundägare. Den handlar om hur hundägare är och hur de lever för sina hundar och spenderar miljontals kronor på dem, säger Nina Zandnia.

Vi sitter på restaurang Riche på Östermalm i Stockholm. En restaurang känd som en innekrog för anställda inom mediebranschen.

Nu, snart två år efter att Nina Zandnia stämde produktionsbolaget MTV Mastiff för upphovrättsintrång, stundar en rättegång i början av nästa år.

Nina Zandnia berättar hur hon till en början tyckte att hundägare var konstiga människor som la så mycket tid och pengar på sina hundar.

– Jag har alltid tänkt att jag ska göra ett program som gör narr av de här människorna. Men sedan fick jag min hund och då blev jag själv en sån person, säger hon och skrattar.

Men hennes dröm liknar mer en mardröm för en konstnär. Hennes programidé blev stulen, någon annan satte sin signatur under konstverket.

– Jag skulle ha haft många miljoner på mitt bankkonto nu. Det hade varit bra men det är inte det värsta. Programmet sänds i flera länder nu utan att mitt namn står med någonstans. Det är det som är det sorgliga. De får all cred, säger Nina Zandnia.

ANNONS

Hon började under sina sista år i Australien att skriva ner riktlinjerna för programformatet där vanliga hundägare med vanliga hundar skulle medverka. Ingen skulle vara professionell utställningshund eller ägare. Varje vecka skulle de utsättas för olika tester och prov.

– Jag gjorde reseach under ett år. Det fanns inget annat liknande program någonstans. Jag talade med NBC i USA och Southern Star i Australien och planerade detta med de två produktionsbolagen. Det var inte meningen att det skulle sändas i Sverige överhuvudtaget, det finns inte den marknaden här, säger Nina Zandnia.

Under två år skrev hon på formatet vid sidan av sitt arbete på Sky News.

År 2005 flyttade hon hem till Sverige. Det var då hon kom i kontakt med produktionsbolaget MTV Mastiff. Hon berättade om sin idé och de nappade på den. Men Nina var skeptisk eftersom programformatet inte var gjord för den svenska marknaden. Men till slut gav hon med sig. Då ville produktionsbolaget ha halva rättigheterna – där sa Nina Zandnia stopp.

– Absolut. Det är inte snack om saken, det här är något som jag har skrivit. Ni ska inte få några rättigheter av mig. Det ni ska göra det är att filma. Så hade vi inte sagt från början. Jag sa att jag inte ville jobba med dem om de ville ha halva rättigheterna, säger Nina Zandnia.

Efter att hon pratat med MTV Mastiff talade hon med Strix Television om programidén. De var intresserade och ställde upp på de kriterier som Nina Zandnia ställde.

För att vara rättvis kontaktade hon MTV Mastiff igen för att ge dem en andra chans. Men bolaget ville inte sluta avtal om det inte fick de rättigheter som det tidigare krävt.

– Då började jag jobba med Robban Aschberg och hans team. Vi gjorde ett pilot-avsnitt. Vi kontaktade TV3 och berättade att detta var på gång. Men det vi och TV3 inte visste om var att det var två likadana program på gång. När vi blev färdiga säger de: ”Vadå, vad snackar ni om, vi har ju redan köpt det här”. ”Men vadå, inte från oss, här är vårt program”, sa vi, berättar Nina Zandnia.

ANNONS

MTV Mastiff hade då enligt Nina Zandnia stulit idén rakt av.

– Vi förstår inte hur de tror att de ska komma undan med det här. Det finns ingen chans att de skulle komma med exakt samma idé och det är klart att jag skulle få reda på det här, säger hon.

Nina Zandnias vittnen är tunga – Strix Televisions vd, Robert Aschberg samt Hasse Aro. Men även Nina Zandnias chef på NBC kan intyga att hon haft programformatet klar innan hon träffade MTV Mastiff.

Det svenska produktionsbolaget har redovisat att de sålt vidare programformatet till utländska tv-kanaler och tjänat nära 9,6 miljoner kronor på försäljningarna. Men Nina Zandnia menar att de inte ha redovisat alla länder och intäkter. Minst två länder saknas i redovisningen, enligt henne.

– Jag har ju förlorat miljonbelopp på det här – tiotals miljoner. De fortsätter att köra det här och tar för givet att jag inte kommer att ha råd att betala min advokat, men de vet inte vad jag har tjänat tidigare. Jag är inte korkad, jag hade inte gjort det här om jag inte hade höga chanser att vinna. Det här betyder mycket för mig, säger Nina Zandnia.

Rättsprocessen, som har pågått i två år, har inte bara varit tidskrävande utan också psykiskt jobbig för Nina Zandnia.

– De hotade mig rejält. Det har jag vittnen till. De skrek att de skulle förstöra min mediekarriär, säger hon.

På samma restaurang som jag och Nina Zandnia lunchar på satt en annan kväll även MTV Mastiffs anställda och skålade.

ANNONS

– Här satt de en kväll och skålade ”Tack Nina för våra miljoner”, och skrattade mig bakom ryggen. Det har två källor till mig berättat. Den ena kommer med 90 procent säkerhet att vittna, säger hon.

Under Pridefestivalen i Stockholm spreds det även ett rykte om att Nina Zandnia är homosexuell. Alla tidningsredaktioner hade fått samma email om nyheten.

– Flera tidningar ringde mig, mina vänner ringde mig. Men jag kan inte bevisa att det är MTV Mastiff som spridit ryktet, men vem skulle annars det vara, säger Nina Zandnia.

Hon har i dagsläget yrkat på 2,4 miljoner kronor i skadestånd av produktionsbolaget.

– 2,4 miljoner är långt ifrån det som de har tjänat. Då är det många fler nollor. Det är många tiotals miljoner, säger hon.

Hon är inte säker på att hon kommer bli nöjd med det skadeståndet. Men hon längtar redan tills rättsprocessen är över.

– Vårt nästa steg är att träffa dem i rätten med alla våra vittnen. Då får tingsrätten avgöra. Vi har klockrena bevis men man kan aldrig veta till hundra procent. You can get away with murder, som sagt.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sara Johansson
Sara Johansson
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]