16 juni
2026

Realtid

Iversen ny chef för statens bolag

administrator

administrator

Realtid.se avslöjade tidigare att Jonas Iversen utsetts till tillförordnad chef för näringsdepartementets enhet för statligt ägande, efter Malin Björkmos avgång. Nu är det klart att han tar över jobbet.

Iversen är sedan tidigare ämnesråd på samma enhet, och har ansvarat för förvaltningen av ett antal statliga bolag, däribland Posten och Vin & Sprit.

Den förra chefen Malin Björkmo sade upp sig i protest, bland annat på grund av den ökade arbetsbelastningen och ett otydligt ledarskap.

Enheten för statligt ägande har ansvar för 55 helt eller delvis statligt ägda bolag. Nu ska sex av bolagen – Telia Sonera, SBAB, Vasakronan, Nordea, OMX och Vin & Sprit – säljas.

Senaste lediga jobben

Mest läst i kategorin

Makro

Ny modell: Företag slipper bära risken i domstolstvister

16 juni 2026
Symbol för Litium samt batterier
Makro

USA:s gigantiska litiumfynd kan förändra allt – om brytningen blir av

16 juni 2026