Realtid

It-eufori på Operaterrassen

administrator
administrator
Uppdaterad: 17 mars 2005Publicerad: 17 mars 2005

Det var ett gäng luggslitna men till synes glada och stolta it-rävar som samlades på Tradedoublers e-handelsseminarium på Operaterrassen i Stockholm i går. "Permafrosten är äntligen över", som en talare uttryckte sig.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det rådde ingen tvekan om att överlevarna som samlades på ett av Stockholms flottaste konferensanläggningar genomgått rena rama svältkurerna. Flera bevittnade hur nära konkursen de varit vid flera tillfällen. Auktionssajten Traderas marknadschef berättade hur de tvingats dra in på pappershanddukar på toaletten och till slut auktionera ut delar av sin tekniska utrustning på sin egen sajt för att få pengarna att räcka.

2004 blev ett stort genombrott för e-handeln och prognoserna för 2005 ser fortsatt goda ut. Men än är inte reningsbadet över tror Kayhan Utkutug som är utvecklingschef för marknadsföringsföretaget Tradedoubler. Som det ser ut i dag går en stor del av e-handeln via så kallade intermediärer som till exempel Pricerunner och franska Kelkoo.

– Antalet intermediärer uppskattar jag kommer reduceras till mellan fem och sex per marknad på några års sikt, säger Kayhan Utkutug.

Hur definierar du en marknad?

– Det är länder vi talar om då, inte regioner.

Skapas det inte regioner av gemensamma språk?

– Nja, inte alltid. Vi ser till exempel att Irland och Storbritannien blir två separata marknader för e-handel.

Kommer all handel att gå via intermediärer i framtiden?

ANNONS

– Nej, de mer nischade tjänsterna kommer nog att gå direkt till försäljarna, till exempel resor, medan produkter i större utrustning går via intermediärer.

En annan trend under 2004 har varit att e-handeln spridit sig i åldrar och mellan kön. Det är inte längre bara unga välutbildade män som handlar på nätet. Orsaken är att användarvänligheten förbättrats kraftigt enligt Kelkoos Skandinavienchef Laila Dahlen.

– Fast ibland blir det lite missförstånd. En dag kom det upp en kvinnlig pensionär på kontoret med en utskrift i handen på en bärbar dator som hon ville köpa till sitt barnbarn, säger Laila Dahlen.

Även annonseringen på internet har vuxit kraftigt den senare tiden bevittnade Elisabeth Trotzig från Institutet för reklam- och mediestatistik, en tendens som hon tror kommer hålla i sig åtminstone året ut. I en prognos för 2005 spådde Elisabet Trotzig en tillväxt för internetannonseringen med 22 procent jämfört med fem till sex procent för den totala annonsmarknaden.

Trots att den svenska mediekonsumtionen är ganska trögrörlig så ökar internetanvändandet enligt Elisabeth Trotzig. De tjänster vi främst nyttjar är informationssökning följt av banktjänster, inköp och nyhetsläsning.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]