Realtid

It-branschens hetaste teknologitrender

administrator
administrator
Uppdaterad: 31 okt. 2006Publicerad: 31 okt. 2006

Det här är vad forskarvärlden tittar extra mycket på just nu.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Danske Innovation Lab har tittat på vad it-branschen forskar och utvecklar allra mest kring just nu. Här är deras lista på de tio hetaste trenderna.

1.Kundorientering –

Länge har man talat om att kunden alltid ska vara i fokus, men nu är detta viktigare än någonsin. Kunder och användare tar verksamhetens utvecklingsarbete i egna händer och designar och skapar egna varor och tjänster allt oftare. Det gör att produkterna blir mycket mer kundorienterade. Bland annat låter designers, produktutvecklare, tidningar och tv-stationer användarna allt mer forma sina produkter och innehåll.

2.Geografisk medvetenhet –

Positionering, lokalisering eller geografisk medvetenhet har gjort det möjligt för flera nya tjänster inte minst till mobiltelefonerna. Tekniken gör det möjligt för till exempel en bensinmack att känna av att du är på väg. När du kör bil kan du få erbjudanden eller dagens meny i din mobiltelefon. Sker det en bilolycka kan ny teknik i din bil i framtiden ge räddningstjänsten information om vart du befinner dig.

3.Alltid uppkopplad –

Alltid, vart som helst, med vad som helst och av vem som helst. Olika nätverk gör det möjligt hålla dina apparater, mobiltelefoner och datorer uppkopplade och uppdaterade hela tiden. E-post och kontakter kan spåras och nås överallt och synkroniseras med kontorets datorer.

4.Virtuella världar –

ANNONS

Snart har 400.000 personer bosatt sig i den virtuella världen, enligt BBC och Harvard University, men fler virtuella världar sägs vara på väg. Den så kallade cybervärlden är en kopia av den fysiska världen. De här världarna kan omsätta miljoner dollar och innehålla både personer, organisationer och företag. Grafiken är avancerad och i spelet träffas man, köper hus, gifter sig och spelar på lotto precis som i verkligheten. Dessutom är valutan växelbar med verklighetens pengar.

5.Nästa generations webbprogram –

Fokus har flyttats från datorn till internet. Det innebär ett skifte från mjukvara på datorerna till webbaserade program som laddas ned. Enligt Microsofts nya strateg, Ray Ozzie, är internet den centrala drivkraften i it-utvecklingen och den nya generationen webbaserade program är centrerade till användaren. Flera verktyg och mjukvarulösningar finns tillgängliga på internet och kan nås via flera apparater, inte bara datorer.

6.Digitala produktplaceringar –

I Spielbergs film ”Minority Report” med Tom Cruise i huvudrollen syns personifierade, digitala och virtuella reklamskyltar. Reklam som påminner om detta spås synas allt mer i framtiden. Själva skyltarna är helt blanka och budskapet sätts dit beroende på målgruppen som finns på plats. Detta kan ske med hjälp av bluetooth och Green Screen-teknologin. Så kallade digitala produktplaceringar spås bli heta inom reklambranschen.

7.Webvideo –

Youtube har seglat upp som världens mest besökta sajt och är ett exempel på hur användarna tar över allt mer på nätet. I dag arbetar telekomoperatörer för fullt för att få reda på vad användarna vill ha, men makten finns hos användarna. Ny teknologi gör det möjligt för användarna att kommunicera och interagera på ett sätt som de aldrig tidigare har kunnat. Verktyg som Ajax, Asynchronous Javascript och xml, Ruby on Rails kan ge ögonblicklig uppdatering av användarnas webbsidor.

8.Sammanslagning av produkter –

ANNONS

Sammansmältningen av digitala, virtuella och fysiska produkter är nära. Designers arbetar i högre grad med att göra saker mer intuitiva och direkta. Mönsterigenkännelse, projektion och bevakningssensorer dyker upp i olika produkter.

9. Utökad sökning –

Sökmaskiner är nu mycket mer än bara en matchning av ord i databaser. Sökningarna blir alltmer intelligenta och automatiska. Ett exempel på det är sajten Last.fm där man kan ladda ned inte bara en låt utan flera låtar som passar in med ens musiksmak. Även sökmaskiner som Google, Yahoo och AOL har utvecklat sina sökmotorer. En av de mest avancerade är AOL:s Smartbox, som vid sidan av den långa resultatlistan som alla sökmotorn genererar, även grupperar sökningen i kategorier som pris, kvalité och material med mera.

10. Humanitär teknologi –

Al Gore, Bono, MIT och Bill Joy är några kändisar som stöttar välgörenhetsprojekt. Nu börjar det visa sig att flera av projekten faktiskt också går att göra vinstdrivande. Ett exempel på det är MIT:s projekt ”Hundred Dollar Laptop” där fattiga kan få tillgång till en dator och internet för enbart 500 kronor.

( Källa: Danske Innovation Lab)

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS