Isländska investmentbolaget Burdaras, med storägaren Thor Björgulfsson i spetsen, vill fortsätta att växa i Finnair. Det hävdar finska Hufvudstadsbladet. Finska staten äger drygt 58 procent. Och Burdaras har närmare 8 procent och är näst största ägare.
Isländsk flygaffär bromsar SAS
Mest läst i kategorin

I början av året hade isländska Burdaras och dess storägare Thor Björgulfsson handlat upp sig i Finnair, som är noterat på Helsingforsbörsen, så att Burdaras innehav översteg 5 procent. Sedan dess har bolaget köpt småposter och har nu 7,75 procent av aktierna.
”Burdaras lär vänta på att finska staten ska sälja ut av sitt innehav så att de slipper köpa småpotter härifrån och därifrån”, skriver Hufvudstadsbladet i dag.
Hur stor del finska staten kan vara beredd att släppa är oklart.
–Jag tror att det är oerhört osannolikt att finska staten skulle sälja ut hela sitt innehav. Finska staten har en lång tradition av att måna om Finnair, säger Hans Enelius, tillförordnad generalsekreterare för branschföreningen Svenskt Flyg, till Realtid.se.
Vad skulle det innebära för SAS om islänningarna blir huvudägare i Finnair?
–Jag tror inte att det skulle betyda så mycket för SAS. Förutom att det skulle kunna ge en vass konkurrens på de gemensamma sträckningarna i Norden och de internationella i Asien, säger Hans Enelius.
Samtidigt är isländska Landsbanki, där Thor Björgulfssons far Björgulfur Gudmundssson är styrelseordförande, på väg att via dotterbolaget FL Group, som är Icelandairs ägare, köpa lågprisbolagen Sterling och Maersk som tidigare fusionerats. Och Sterling samarbetar med Finnairs lågprisbolag FlyNordic.
Köpet av Sterling-Maersk kan bli klart inom kort. Säljare är en annan isländsk aktör, Fons Eignarhalsfelag.
”Genomförs affären slår det sannolikt spiken i kistan för samarbetet mellan Icelandair och SAS.”, skriver HBL.
Bolagen har hittills samarbetat, bland annat på trafiken till Amerika.
En möjlig konsekvens av affären är ett närmare samarbete mellan Icelandair och Finnairs lågprisbolag FlyNordic.
–Affären skulle sannolikt öka konkurrensen för SAS, men knappast påverka Finnair, som koncern, säger Bengt Dahlström, analytiker på eQ Bank, till HBL.
Hans Enelius tycker att det låter tänkbart att affären innebär slutet för SAS:s och Icelandairs samarbete.
–Men det är inget stort och avgörande samarbete. SAS och Icerlandair kompletterar varandra, vilket gör att man kan erbjuda ett större utbud av destinationer till USA, säger Hans Enelius.
Hans Enelius ser framför sig att något måste hända inom flygbranschen i Norden.
–Vi har en överkapacitet. Överst på islänningarnas agenda står en konsolidering i Skandinavien. Minska utbudet och möjliggöra lönsamhet, säger Hans Enelius.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.