I Göteborg startade igår den första internationella konferensen för marknadsföring i Europa via nätet. Arrangören Lennart Svanberg ser 2004 som det stora genombrottsåret för internetreklam.
Internetreklam på frammarsch
Mest läst i kategorin
– Det är egentligen först i år som vi har en internetmarknad som är mogen nog att verkligen kallas marknad, säger Lennart Svanberg, som leder konferensen.
Enligt honom är 2004 året då mycket föll på plats. Uppbyggnadsperioden var över.
– I dag är internet del av den traditionella mediemarknaden, sade Svanberg.
För bara några år sedan var läget radikalt annorlunda.
Numera börjar e-handeln och marknadsföring via nätet bli vardag. Fast ibland svårbedömd vardag.
Sättet att räkna fram ”rätt” kostnad för annonsen eller banderollen på en internetsida är inte helt problemfritt.
Carl Norinder, från företaget Tradedoubler, berättade om två företag som körde jämförbara kampanjer om jämförbara produkter, men där kostnaderna räknade per försåld produkt blev oerhört olika beroende på vilken betalningsprincip annonsörerna valt för sina nätannonser.
– För det ena företaget blev kostnaden 50.000 kronor per försåld produkt, för det andra 100 kronor, sade Norinder.
Genomslaget för en lyckad kampanj kan bli förskräckande i all sin framgång.
Britten Barry Lloyd från Makemetop, berättade om en parfymleverantör som startade en marknadsföringskampanj som förde honom i topp på sökmotorer som till exempel Google och Yahoo.
– Det kom hundratusentals beställningar, sade Lloyd. Man måste se till att det finns infrastruktur för de kampanjer man skapar.
Annars blir det dålig pr och usla kundkontakter.
Storbritannien ligger klart före de nordiska länderna när det gäller internetmarknaden och där finns till exempel vanan att handla matvarorna via nätet. De försök som gjorts i Sverige med sådan verksamhet har hittills haft måttlig framgång.
Genomslaget via nätet kan bli stort internationellt, men det finns också lokal och nationell marknad.
– Numera är det de svenska sajterna som dominerar för svenskarna, konstaterar Lennart Svanberg.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.