Internet har gått om tv och blivit Storbritanniens största annonspelare.
Internet slår tv i annonskriget
Mest läst i kategorin
Detta enligt Financial times som hänvisar till en rapport från PwC för Internet Advertising Bureau.
Storbritannien är den första stora mediemarknaden att se en sådan förskjutning.
Annonsförsäljningen till nätet växte med 4,6 procent under första halvåret 2009 jämfört med samma period förra året, och uppgick till 1,75 miljarder pund.
Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag.
Däremot sjönk den totala annonsförsäljningen med 16,6 procent.
Internetannonseringen ökade från 18,7 procent av reklamkakan under första halvåret i fjol till 23,5 procent, jämfört med annonseringen på TV som har 21,9 procent av annonsandelarna.
Redan 2006 gick Internet om annonsförsäljningen för papperstidningarna.
Att annonsförsäljningen på Internet skulle gå om tv:s försäljning var väntat, men på grund av lågkonjunkturen har detta skett sex månader tidigare än vad analytikerna hade förutspått.
Anledningen att Internet har ökat sina marknadsandelar beror på att annonsörerna lättare och mer exakt kan se hur många människor som sett annonsen och huruvida de gjort ett omedelbart köp.
Enligt Guy Philipson, vd för IAB, kan Internet ta 30 procent av annonsmarknaden inom några år – en marknadsandel inget annat medium har nått förut.
– Detta är historiskt och markerar att det inte kommer att gå tillbaka till hur det var. Teknologiska förändringar och fragmentisering av media kommer att fortsätta, säger Peter Scott, ordförande och vd för Motor Group, ett av Storbritanniens största oberoende reklambyrånätverk, till Financial Times.
Sökannonsering, som utgör 60 procent av online-annonsmarknaden och i Storbritannien domineras av Google, ökade med 6,8 procent på årsbasis till 1,05 miljarder pund.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.