Nokia har problem med namnen på sina mobiltelefoner. I USA gillar mobilkunderna inte deras krångliga namn, och nu har Nokiacheferna själva svårt att hålla dem isär.
Inte ens Nokia-chefen vet vad modellerna heter
Mest läst i kategorin
Nyligen kom en undersökning som visade att Nokias försäljning viker i USA. Som orsak anges att kunderna har svårt att få grepp och de olika modellerna om deras namn. Bokstavs- och sifferkombinationerna är som kinesiska för amerikanerna. Alldeles för opersonliga namn, lyder omdömet over there.
Men det slutar inte där. Nu visar det sig att även Nokiachefer har svårt att hålla isär de olika mobilmodellerna.
Under den pågående Mobile World Congress i Barcelona skulle Nokiahöjdaren Kai Öistämö täcka av den sprillans nya E75-telefonen. Men han kunde för sitt liv inte komma ihåg vad den lilla rackaren heter.
Nokian Devices-chefen Kai Öistämö berömde den nya modellens alla finesser och fördelar.
– Visst var den första generationens kommunikator stor. Till och med fansen kallade den för ”tegelstenen”, sa Öistämö för att locka fram skratt ur åhörarna vid presentationen.
Så skulle Nokiahöjdaren presentera den nya kassakon. Då rasade alla tegelstenarna i mannens omsorgsfulla bygge:
– Och här är den: den nya Nokia N97… nej, N95… nej, jag menar den nya Nokia E75.
Öistämö lyckades dock mota Ollila i grind och fullföljde sin presentation.
Källor: Taloussanomat, Digitoday.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.