Sveriges tuffaste mc-kvinna ger aldrig upp. Annie Seel, som just kommit hem från Dakarrallyt är lite blå, lite knäckt – men vid liv.
”Ingen minns en fegis”

Mest läst i kategorin
– Det blev ju inte riktigt som jag har tänkt mig. Årets Dakar blev ett riktigt helvetesrally. Ibland får man vara glad att bara komma i mål och att jag inte bröt nacken, säger hon.
Tävlingen som normalt brukar köras genom öknen i norra Afrika hölls i år istället i Sydamerika på grund av terroristhot i Mauretanien.
Rallyt pågick i 15 dagar med start och mål i den argentinska huvudstaden Buenos Aires. Totalt handlade det om 950 mil i sydamerikansk terräng.
– Det farligaste var dammet som i det närmaste gjorde sikten obefintligt. På sträcka tolv skadade jag axeln så illa att jag knappt kunde styra motorcykeln utan välte ideligen. Jag låg på knäna och grät av smärta.
– En sträcka kraschade jag så illa att både hjälm och näsa knäcktes. Trots hjärnskakning och dubbelseende fokuserade jag på att komma i mål. Jag är som en målsökande missil (ha ha).
Hon har under sin karriär samlat på sig minst 20 frakturer, en skadelista lika lång som hockeyhjälten Börje Salming lyckades samla på sig under sin karriär. Redan som liten bröt hon armen när hon ville se hur långt hon kunde hoppa från en gunga.
Två år i rad har hon hamnat på Expressens lista över Sveriges hetaste idrottsstjärnor. Tidningen Slitz hängde på och placerade henne bland de 100 sexigaste kvinnorna i landet. 2005 blev hon dessutom årets kvinnliga äventyrare. Bland annat blev hon första kvinnan i världen att ta sig upp till 5.305 meters höjd med mc på Mount Everest.
– Ingen minns en fegis, säger Annie Seel med glimten i ögat. Ändå ägnar hon bara en mindre del sin tid som rallyproffs. Det är ingenting hon tjänar pengar på men har skapat ett varumärke. Största delen av den halva miljonen kronor som ett Dakarrally kostar har hon jobbat ihop själv genom föredrag och event.
Resten av tiden driver hon egna marketingbyrån Happy Industries med devisen ”jag är era gummistövlar i marknadsföringsträsket”. Hon är också delägare i marknadsföringsnätverket Salladh.com som håller till i en gammal ombyggd lagerlokal i SJ:s verkstadsområde en bit från centrala Stockholm.
När Realtid.se träffar henne där är hon rejält trött. Ett datorhaveri tvingade henne att jobba till tre på natten. Men det bekymrar henne inte.
– Får jag bara sova i kväll är det okej. Det är som en nattetapp i Dakarrallyt. Det viktigaste var att kunden fick sitt material i tid.
Annie Seel jobbar med det hon kallar idé och konceptutveckling. Det vill säga hon hjälper företag att hitta på ett bra ”tänk” för att nå ut på marknaden. Ofta har det handlat om nystartade företag.
Mycket tid går nu till att hålla föredrag ute på företagen, att coacha och inspirera till nya tankebanor. Det gäller att anta utmaningen, hitta drivkrafter, sätta annorlunda mål, tackla motgångar och bygga alternativa karriärstegar till framgång.
Annie Seel drar paralleller till hennes egna erfarenheter från både yrkeskarriär och att genomföra ett megaprojekt som Dakarrallyt – mycket är samma drivkrafter.
– Jag är där för åhörarens skull. Det är magiskt att kunna inspirera andra till att satsa på nåt som de önskat men inte vågat. Speciellt bland kvinnor som kan identifiera sig med mig. I lördags höll jag föredrag för Friskis & Svettis. Det gick ut på att man inte behöver vara bäst utan att försöka ha kul, göra sitt bästa och vara glad och stolt över det man lyckats med. Så har det varit för mig i min karriär.
Men är det så roligt med Dakar. Du grät ju senast?
– Nej, det är inte så roligt alltid. Men så är det ju i livet också ibland gör det ont och man får bita ihop lite extra. Men om man lyckas med sina föresatser så brukar man känna belöningen efteråt, och vetskapen att ”ja, jag klarade det” är vad som gör det värt mödan.
Enligt henne är hon ganska ensam om att både vara entreprenör och äventyrare, vilket är till god hjälp när hon coachar företagen. Hennes bakgrund som allätare i olika jobb hjälper till: verkstadsjobb, budföretag, telemarketing, reklambyrå, Eurosport, IBM och så vidare. För egen del blev hon marknadsekonom vid 28 års ålder och elitidrottare först vid 35.
– Jag tycker att det är fel att nedvärdera så kallade okvalificerade jobb. Jag var ingen pluggmänniska, utan har jobbat mig upp och kompletterat med utbildning. I Sverige råder nästan en övertro på akademisk utbildning, men samtidigt kan vi inte ens driva vår tunnelbana – konstigt tycker jag.
– Alla människor kan inte sitta och plugga till 25 och sen tro att de får värsta karriären. Det viktigaste är vilken drivkraft man har. De flesta framgångsrika entreprenörer jag träffat är de som var praktiker och uträttat saker, inte de som suttit stilla i skolbänken. Min förebild är en person som började med att samla ihop kundvagnar på Ica och som arbetat sig upp och nu äger en stormarknad vid knappt 30 års ålder. Att ha jobbat med flera jobb är bra. Om du ser bredden, förstår du vad toppen grundas på.
Samtidigt ser hon problemen i stora företag.
– Hos stora organisationer blir kontrollapparaten nästan viktigare än hur man tjänar pengarna. Man bollar med ekonomin och skär kostnader, men glömmer bort var och hur man skapar ny business. Ett litet företag har närmare till kunden och ser målen mycket lättare där varje ny affär eller ny kund är viktig.
– De flesta företag sätter bara budgetmål. Men det blir tyvärr så endimensionellt, som nu i finanskrisen spelar det väl ingen roll om vinsten är tio eller tolv miljoner, även om budget var 20 miljoner. För medarbetarna har förmodligen jobbat precis lika hårt. Se inte medarbetare som ”lönskapare” istället för bara löntagare. Det svåra är att sätta dessa alternativa mål.
– Det behövs kanske en kris för att vi ska vakna upp i vårt vadderade trygghetssamhälle. Alla generationer måste kämpa för sin välfärd och inte ta för givet att den är serverad. Vi kan inte lata oss bara för att våra föräldrar byggde folkhemmet.
Hur lever du själv?
– Mina grundvärderingar har jag fått av min mamma som kom som krigsbarn från Finland. Hon sa att man skulle ha en årslön på banken så man alltid hade handlingsutrymme. Det har jag anammat både privat och i företaget. Jag bor billigt och spartanskt i en lägenhet i Täby. Jo, jag har skaffat ny soffa nu till fyrtioårsdagen. Jag har aldrig köpt något jag inte har råd med. Och jag är trygg därför att jag vet att jag alltid kan skapa pengar.
Om det blir fler Dakarrallyn på mc beror på.
– Få se om jag ställer upp igen. Först ska jag slicka såren från detta Dakar. Jag har precis fått en förfrågan om ett jobb som co-driver från ett bilteam i Argentina – men jag vet inte så mycket mer om det ännu.
Nu har hon i alla fall anmält sig till Vasaloppet. Helt säkert är det inte då hennes skadade axel fortfarande känns av. En träningsrunda i Grövelsjön i Dalarna ska ge svar på det.
– Har jag möjligheten så kör jag Vasaloppet, säger Annie Seel.
Annie Seels tio bästa råd för att nå sina mål
1. Ställ dig frågan: Var tjänar jag pengarna? Många har faktiskt inte det helt klart för sig.
2. Alla ska tjäna på affären
Om inte din kund tjänar på den så kommer inte du att tjäna på den.
3. Var inte rädd för att släppa saker
Jag brukar prata om livet som ett tv-spel. Man kommer till olika världar där man ska lösa uppgifter, samla på sig verktyg och döda någon drake. Om man kört ohjälpligt fast på en nivå: Byt spel! Gör något annat.
4. Sikta inte för högt i början
Väx i takt med uppgiften! Man kan inte sätta upp Paris-Dakar som mål om man inte ens kan köra moped. Sikta på de små segrarna och gläd dig över framgångarna.
5. Beröm dig själv. Hur ska andra veta att du är duktig om du inte kommunicerar det? Om det känns svårt att berömma dig själv, beröm någon annan. Det smittar av sig.
6. Strunta i budgetmål
Sätt istället upp ett mål som du verkligen brinner för och efter det funderar du på delmomenten, vad du behöver göra för att nå dit. Då kommer du förmodligen att nå det där målet för att det är den målbilden du fokuserar på och inte några siffror.
7. Det som du har skapat och själv har åstadkommit ger en annan stolthet än det som du har fått. Man är inte löntagare. Man är lönskapare.
8. Ord är magi
Med ord kan man trolla och påverka sin omgivning. Att kunna kommunicera det du vill åstadkomma kan avgöra ett företags utveckling.
9. Tävla inte mot andra utan mot dig själv Man kan lyckas utan att trampa på andra. Gör det bästa du kan av ditt företag efter de förutsättningar du har. Att det går bra för andra inom samma område kan sannolikt gynna även dig.
10. Affärsrelationer är som ett förhållande Det blir bäst om man respekterar varandra och lyssnar på vad som är viktigt för den andre.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet






