Avanza, Nordnet och Aktieinvest svarar på utmanaren Degiros provokationer.
"Ingen kan spå framtiden men tanken är fri"

Mest läst i kategorin

Den holländska nätmäklaren Degiro befinner sig en i kraftig expansionsfas och har bara under 2015 lanserat sitt erbjudande i fem nya länder.
I januari gick man in på den svenska marknaden och från med juni erbjuder man sina kunder handel med det hett eftertraktade investeringssparkontot, ISK.
I och med Degiros låga avgifter och ISK-lanseringen menar bolagets vd, Gijs Nagel, att man nu är det odiskutabelt bästa alternativet för svenska kunder. Realtid.se har frågat Håkan Nyberg, vd för Nordnet, Therese Lundstedt, vd för Aktieinvest, och Martin Tivéus, vd för Avanza, hur de ser på den holländska utmanarens senaste uttalanden.
Degiros vd Gijs Nagel sa i en intervju med Realtid.se att det inte finns någon anledning att välja Avanza, Nordnet eller någon annan svensk aktör nu när Degiros avgifter är så pass mycket lägre, har han rätt?
Håkan Nyberg, vd, Nordnet:
– Vi får hundratals nya kunder varje dag. De nordiska spararna verkar uppskatta en tjänst där man har lokal kundservice, skyddas av insättningsgaranti, får hjälp med skatterapportering, och där man får en överblick över hela sitt sparande oavsett om det gäller aktiehandel, pension, kapitalförsäkring eller fonder.
Therese Lundstedt, vd, Aktieinvest:
– I dagens samhälle gör kunder val dagligen baserat på olika preferenser där pris enbart är en. Enkelhet, teknisk lösning, kommunikation, förpackning och produktutbud är andra. Prispress är Degiros strategi, bra och tydliga produkter anpassade till den svenska marknaden och kundernas önskemål är Aktieinvests.
Martin Tivéus, vd, Avanza:
– Vi har haft högre kundtillväxt i år än någonsin och inte sett några kundtapp så våra kunder verkar inte dela den uppfattningen. När vi frågar våra kunder så efterfrågar de mer än låga priser på aktiehandel, inte minst en hög servicenivå, bra beslutsstöd och en bra sajt. Sparande är en mångkamp och det gäller att skapa bästa möjliga kundnytta i flera grenar än pris.
Är det långsiktigt hållbart att ta ut courtage i den storlek som de flesta aktörer idag gör?
Håkan Nyberg, vd, Nordnet:
– Det är redan väldigt billigt att handla med aktier. Hos oss kan du göra en affär för så lite som en krona. Den stora prissänkningen har vi redan sett – den skedde i och med introduktionen av internetbaserad aktiehandel. Med det sagt tror jag dock inte att det kommer bli dyrare för privatsparare att handla aktier om fem år.
Therese Lundstedt, vd, Aktieinvest:
– Det har under många år skett en prispress på nätmäklarmarknaden vad gäller courtage samtidigt som många storbanker fortfarande erbjuder sparkunderna dyra produkter med dolda avgifter i flera olika led. Jag tror snarare att bankerna kommer att få det svettigt att förklara för sina kunder varför de rådges att stanna i produkter som kostar mer än de smakar.
Martin Tivéus, vd, Avanza:
– Vårt minimicourtage är idag en hundradel av flera av storbankerna och vi har satsat hårt på att utveckla allt bättre sajt och service. Det har synts i handelsstatistiken och vi är nu största svenska bank på Stockholmsbörsen. Om den trenden är hållbar för de traditionella aktörerna eller inte är inte min sak att svara på.
Hur ser ni på Degiros uttalanden om att handel med aktier och fonder online kommer att vara avgiftsfri inom några år? Delar ni den uppfattningen?
Håkan Nyberg, vd, Nordnet:
– Jag har svårt att se att handel med aktier blir avgiftsfri. Man ska också komma ihåg att tjänster från kommersiella företag sällan är gratis på riktigt, och att man som kund alltid får betala på något sätt. Aktörer som inte tar betalt genom synliga avgifter som t.ex. courtage behöver söka andra intäktskällor, så som annonser eller att sälja sina kunders flöden. Använder du t.ex. en reklamfinansierad tjänst på internet betalar du ofta genom en sämre användarupplevelse och genom att dela med dig av information om dina intressen och surfvanor.
Therese Lundstedt, vd, Aktieinvest:
– I en digitaliserad värld med allt snabbare produktutveckling och möjligheter till försäljning och marknadsföring är det helt naturlig att tidigare betalningsmodeller kan komma att ersättas av nya. Courtagens prispress är en del av myntet, vad så kallade lågprisaktörer tjänar per kund är en annan. Idag och i framtiden kommer olika aktörer att täcka sina kostnader på olika sätt.
Martin Tivéus, vd, Avanza:
– Ingen kan spå framtiden men tanken är fri. Fondhandel är redan avgiftsfri och aktiehandeln är idag är billigare än någonsin. Vi har sänkt priserna löpande i takt med ökande volymer och den resan kommer nog inte stanna här. Men jag tror inte att annonsfinansiering tillhör framtiden, trender pekar snarare mot att allt fler kunder vill slippa reklam och är villiga att betala en liten slant för det.
Degiro har sagt att man har som målsättning att ta 25 procent av marknaden i Sverige, hur ser ni på detta?
Håkan Nyberg, vd, Nordnet:
– Ambitiöst… speciellt med tanke på att ingen aktör är i närheten av 25 procent idag.
Therese Lundstedt, vd, Aktieinvest:
– Det ska bli intressant att följa deras intåg. Generellt tror jag att det är positivt att vi är flera aktörer som påverkar traditionella sparkunders val av både nätmäklare och sparprodukter.
Martin Tivéus, vd, Avanza:
– Vi kommenterar inte andra aktörers PR utspel.
Hur stor tror ni att den svenska marknaden är? Är den mättad ännu eller finns det tillväxtpotential?
Håkan Nyberg, vd, Nordnet:
– På lång sikt är aktier är en bra sparform, och trenden går mot att fler och fler tar ett aktivt ansvar för sitt långsiktiga sparande. Det talar för en fortsatt ökning av marknaden. Privatpersoners aktieintresse är dock inte konstant utan varierar med konjunkturen, ränteläget och marknadens svängningar.
Therese Lundstedt, vd, Aktieinvest:
– En stor potential återfinns såklart inom de traditionella bankernas kundstockar. I takt med att transparensen på marknaden ökar och kunderna börjar jämföra avkastning och avgifter på sina sparprodukter är jag övertygad om att kundunderlaget för oss nätmäklare ökar.
Martin Tivéus, vd, Avanza:
–Sparandemarknaden växer med 4-8 procent per år och med bara knappt tre procent av totala svenska sparmarknaden så ser vi massor av tillväxtpotential.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.