Marcus Olander från Hultafors Group rekryteras till Creades dotterbolag Inet Group som siktar mot en börsnotering. "Jag är i grunden och botten en nörd som gillar att prata med likasinnade", säger Marcus Olander.
Inet rekryterar CFO från Hultafors
Mest läst i kategorin
Inet inrättar en ny nyckelposition när Marcus Olander från Hultafors Group rekryteras som CFO, Chief Financial Officer. Enligt pressmeddelandet ställer Inets tillväxtstrategi ”höga krav på ekonomifunktionen att analysera det ekonomiska utfallet och bereda rätt beslutsunderlag”.
– Inet har tydliga tillväxtmål på en stentuff marknad, vi behöver öka omsättningen både genom att ta rätt affärsbeslut och skapa bättre lönsamhet. Det kan även dyka upp intressanta förvärv och då behövs CFO-rollen för att utvärdera och ta fram bra beslutsunderlag, säger Erik Wickman, vd Inet.
Marcus Olander börjar som CFO på Inet från och med november 2018. Han rekryteras från Hultafors Group där han arbetat i tio år, bland annat med lönsamhetsanalys på produktnivå och due diligence inför potentiella förvärv. Dessförinnan var Marcus auktoriserad revisor på PwC Sverige.
– Marcus har en unik kombination av rätt erfarenhet, en gedigen utbildning och ett äkta teknikintresse. Han brinner för produkterna vi säljer och jag är övertygad om att det kommer att underlätta mycket i hans dagliga arbete att analysera de finansiella talen och förklara hur olika saker som händer i branschen påverkar vårt resultat.
Inet, som är ett dotterbolag till Creades, skriver i pressmeddelandet att man genom rekryteringen även säkerställer att företaget har de kompentenser som kommer att krävas för en framtida börsnotering.
– Vi har de senaste åren rekryterat till både marknad, utveckling och inköp. Nu behöver ekonomiavdelningen stärkas upp. Målsättningen är att både bli effektivare och mer lönsamma vilket leder till fler investeringar i bättre kundservice och villkor för kunderna.
För Inet är det viktigt att alla medarbetare ser helheten så att företaget arbetar kundinriktat. När Marcus startar blir det först två veckors introduktion där han börjar närmast kunderna i butik, lager, service, kundservice, inköp och marknad.
– Oavsett position i bolaget utgår vi alltid från ett kundperspektiv när vi välkomnar nya medarbetare. Därför har vi en gedigen introduktion för de inom administrationen som inte mött våra kunder i den dagliga verksamheten, säger Erik Wickman.
Marcus Olander tror fullständigt på basen i Inets verksamhet, att 100 procent kundfokus är främsta orsaken till framgångarna år efter år.
– Jag är i grunden och botten en nörd som gillar att prata med likasinnade. Det är lättare att göra ett bra jobb med till exempel lönsamhetsanalyser, prognosstyrning, lagerstyrning och frågor gällande kapitalbildning när man förstår både produkterna och kunderna. Jag hoppas bidra till Inets tillväxt och den bästa tänkbara kundservicen, säger Marcus Olander, ny CFO på Inet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.