Indiens flygindustri har drabbats av allvarlig växtvärk. Expansionen gör att säkerheten får stå tillbaka.
Indiens flygboom farlig
Mest läst i kategorin
På tre år har den indiska flygindustrin vuxit med 25 procent. Aldrig förr har så många indier haft råd att flyga, både i arbetet och privat.
Den hårda konkurrensen mellan flygbolagen Air Deccan, SpiceJet, Kingfisher, IndiGo and Go Air har pressat biljettpriserna avsevärt.
Precis som i Europa är det ofta enkelt att beställa en pappersbiljett över internet.
År 2006 landade 90 miljoner passagerare på Indiens olika flygplatser vilket kan jämföras med 68 miljoner för år 2005.
Men nu har flygindustrin fått växtvärk, enligt Time Magazine.
De senaste två veckorna har en serie av nära-ögat-missar drabbat flygplatsen i huvudstaden, New Delhi.
Experter säger till tidningen att det är ett under att inget allvarligt hänt.
– Indien behöver 4.000 lufttrafikskontrollanter men har bara 1.500 stycken, säger D.S. Raghavan, chef över den Delhi-baserade lufttrafiken.
Han säger också att de kontrollanter som finns arbetar för hårt och hinner inte ta sina obligatoriska pauser, vilket strider mot internationella bestämmelser.
– Med tanke på hur stressigt arbetet är får en kontrollant inte arbeta mer än åtta timmar per dag men vi arbetar 10 timmar per dag – året runt, avslöjar D.S. Raghavan för Time Magazine.
Piloter är en bristvara. I dagsläget kommer ungefär en fjärdedel av Indiens 2.300 piloter från andra länder. Uppskattningsvis behöver Indien utbilda runt 400 piloter om året. I dag är det ungefär hundra stycken.
Nya utbildningar etableras men rådande personalbrist har medfört att piloter utan godkända licenser, samt de som egentligen borde ha pensionerats, ändå kör.
December har varit en särskilt värdelös månad för New Delhis inhemska och internationella flygplats med över 40 försenade avgångar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.