Realtid

Ikeas varumärke bäst i Europa

Martin Schori
Uppdaterad: 26 jan. 2007Publicerad: 26 jan. 2007

Ikea är Europas mest inflytelserika varumärke. Världsetta är Google, tätt följd av Apple. I Latinamerika vinner dock Corona.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det framgår av tidningen brandchannel.coms undersökning, som 3.625 experter världen över deltagit i. Frågan som ställts är ”Vilket varumärke har påverkat våra liv mest år 2006?”

Svaret för Europa blev alltså Ikea, som petade ner förra årets etta, Nokia, till tredje platsen.

Tvåa är ex-svensken Skype, fyra klädmärket Zara och femma Adidas.

Undersökningen har inte tagit hänsyn till hur mycket pengar varumärkena är värda. De har både delat upp resultatet efter region och gjort en världsomspännande lista.

Globalt vann Google, följd av Apple. Som överraskande trea kom Youtube. Wikipedia snodde åt sig fjärdeplatsen, före kaffejätten Starbucks.

En latinamerikans liv verkar dock inte vara lika dominerat av high tech som i resten av världen – kontinentens största varumärke blev det mexikanska ölet Corona. Tvåa var kubanska romen Bacardi.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Schori
Martin Schori
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]