<pufftextlänk>"Folk hatar shoppingupplevelesen på Ikea." Det är det hårda omdömet från Ikea i Storbritannien.</pufftextlänk> Nu satsar man 2 miljarder kronor på att bygga expresskassor, genvägar, fler ingångar och anställa fler. I Sverige byggs inte varuhusen om, men Ikea är medvetna om problemen. "Vi kan alltid bli bättre."
Ikea storsatsar på anti-stress

Mest läst i kategorin
För många är ett besök till ett Ikea-varuhus en mardröm. Det upplevs lätt för stort, besöket blir omständligt och ljudnivån är hög. Många besöker inte varuhusen i onödan.
Ikea i Storbritannien säger själva att de har lyssnat på kundernas klagomål. Nu ska de bygga om varuhusen. I ett första steg kommer anti-stressprogrammet att kosta 2 miljarder kronor att genomföra.
Först ut är två varuhus i London. 807 miljoner kronor har satsat på att ge kunderna där en behagligare shoppingupplevelse.
– Vi vet att folk älskar våra produkter men hatar shoppingupplevelsen. Vi får höra det av kunder varje dag, så vi har inte råd att inte göra några förändringar, säger Nicki Craddock på Ikea till Londontidningen Evening Standard.
Hon menar även att Ikea gjorde några grundläggande misstag i sitt ursprungliga koncept.
– Folk vill inte bli vallade som får längs en lång rutt. Nu kan du gå direkt till det du letar efter, ta det och gå ut.
Förra året skadades 20 britter i trängseln när Ikea öppnade en butik i utkanten av London.
I Sverige finns inga omedelbara planer att genomföra anti-stress-programmet. Istället menar Ikea att de redan vidtagit de åtgärder som behövs.
– Vi har en anpassad verksamhet som kunderna ger oss bra betyg på. Sedan kan vi alltid bli bättre, men vi jobbar utifrån olika förutsättningar, säger Eva Stål, pressansvarig på Ikea till Realtid.se.
Hon menar att Ikea redan har åtgärderna som en del av sitt koncept, men att det är möjligt att något tillförs i England.
– Det här är inget konstigt. Vi jobbar med olika saker i olika länder. I Sverige jobbar vi på vårt sätt och frågar också kunder hur de upplever det. Men vi kan alltid bli bättre, säger Eva Stål.
Så här vill Ikea i Storbritannien avstressa kunderna:
• Fler lekplatser för barn och fler bollhav.
• Fler ingångar.
• Fler anställda för att hjälpa kunderna.
• Omgjorda parkeringsplatser, som är lättare att hitta rätt på.
• Tydligt utmärkta genvägar till olika avdelningar, för att kunderna ska slippa gå en bestämd rutt.
• 40 nya expresskassor för kunder med få varor.
• Förbudet att ta med sig kundvagnar ut till parkeringsplatsen har lyfts bort.
• Ett nytt magasinsystem för att hindra populära produkter från att ta slut.








