Ikeas nya typsnitt orsakar känslostorm. Här försvarar möbeljätten sitt val av typsnittet Verdana.
Ikea i försvar mot typsnittsattacken
Mest läst i kategorin
Att Ikea har bytt typsnitt från Ikea Sans och Ikea Serif till Verdana har orsakat en känslostorm.
Göteborgaren Mattias Åkerberg har uppmärksammats av amerikanska Time samt GP efter att han bloggat om Ikeas nya teckensnitt.
– Anledningen är att Verdana är mycket praktiskt att använda, säger Ivana Hrdlickova, informationschef Ikea i Sverige.
– Vi kan använda det i alla våra medier, säger hon.
– Den andra orsaken är att Verdana kan användas i alla våra länder där Ikea finns.
Dessutom är det inte typsnittet själv som är viktigt, menar Hrdlickova.
– Utan snarare att vi får fram vårt budskap så enkelt och praktiskt som möjligt. Samt att vi fokuserar på vad vi vill säga till våra kunder.
Är det första gången någon hoppar på ert teckensnitt?
– Vi är jätteledsna över att kunder är upprörda. Men i slutändan är det bra för dem, eftersom de slipper att betala för något fint typsnitt som vi själva har tagit fram.
Riskerar identiteten att förloras?
– Nej, identiteten är inte byggd på vilket typsnitt vi använder utan på budskapet – vad vi säger till våra kunder. Identiteten sitter framförallt våra produkter och vi behöver typsnitt som funkar globalt.
Är du förvånad över reaktionerna?
– Jag är lite positivt överraskad, för det visar att kunder uppmärksammat att vi har bytt typsnitt och det visar på ett intresse och engagemang. Vi vill inte göra människor besvikna men vi vill använda det som är mest praktiskt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.