Lilla Vikingsoda försöker ta ifrån Ian Wachtmeisters Empire och SodaStream dess dominerande ställning på marknaden för påfyllning av kolsyrepatroner. En intensiv tvist pågår i domstolar och konkurrensverk.
Ians Empire i kolsyrekrig
Mest läst i kategorin
Ian Wachtmeister är styrelseordförande och största ägare i Aktietorgetlistade The Empire, som bland annat har agenturen för SodaStream – den klart största aktören på marknaden för hemmaläsk, där även Aga är verksamma sedan några år.
Intäkterna från läskmaskinverksamhet består av dels försäljning av själva maskinerna, dels påfyllnad av kolsyrepatronerna, vilket kostar runt 100 kronor i konsumentled. SodaStream har ungefär 80 procents marknadsandel av maskinförsäljningen, och 60-70 procent av marknaden för försäljning och påfyllning av kolsyrepatroner.
En tvist har nu uppstått med en sedan i höstas verksam konkurrent: Vikingsoda AB, som på sin anläggning i Upplands Väsby fyller på patroner åt svenska handlare, och därmed utmanar Empire/SodaStream.
Tvisten förs på två fronter: dels i tings- och hovrätt, dels i Konkurrensverket.
Tings- och hovrätt först: SodaStream har stämt Vikingsoda för att de märker om patronerna när de fyller på dem. I februari förbjöd tingsrätten Vikingsoda att göra detta, och SodaStream/Empire fick med sig ett ”interimistiskt beslut” – Vikingsoda skulle mot vite om 250.000 kronor upphöra att fylla på SodaStream-patroner tills slutgiltigt beslut var fattat i frågan.
I fredags ogiltigförklarade – ”inhiberade” – dock Svea hovrätt tingsrättens beslut, och Vikingsoda är igång igen.
– Marknaden består av runt 2,5 miljoner patronbyten per år, säger Vikingsodas vd Ove Edström, som är en av tre delägare i Vikingsoda och sedan starten för ett halvår sedan enligt egen uppgift tagit 10 procent av marknaden. Tidigare har han arbetat som konsult åt Aga: han hjälpte dem att ta sig in på marknaden i mitten av förra decenniet.
Han förklarar varför Vikingsoda märker om de SodaStream-patroner de fyller på:
– Vi måste göra det enligt produktansvarslagen.
Edström säger att han konkurrerar med servicegrad och lyhördhet gentemot handlarna, och inte med pris.
– Dessutom fyller
vi till skillnad från både SodaStream och Aga på patronerna här i Sverige. De andra skickar sina patroner till Tyskland, trots att åtminstone SodaStream marknadsför sig som ett miljöalternativ.
Empires vd Per Björkman bekräftar detta för SodaStreams del, men säger att en gaspåfyllningsanläggning i skånska Löddeköpinge kommer att invigas om en månad.
Den andra fronten kriget förs på är i Konkurrensverket: i fredags gav KKV Vikingsoda en poäng genom att i ett yttrande till hovrätten påpeka att Soda-Club (som SodaStream-ägarbolaget Empire är distributör åt heter) kan ha brutit mot förbud i konkurrensreglerna och utnyttjat sin dominerande ställning. KKV:s utredning gäller SodaStreams krav på att köparna av SodaStreams maskiner enbart får fylla på i Soda-Clubs eget system: annars gäller inte garantin.
Konkurrensverket menar att Soda-Club genom sitt agerande stänger ute konkurrensen; en bedömning som inte påverkas av att konsumenter kan ha andra patroner i sina maskiner. KKV hänvisar även till ett tyskt beslut i samma anda (som har gått emot Soda-Club).
– I och med att vi känner att vi har konkurrensverket med oss nu är vi relativt lugna, kommenterar Ove Edström KKV-yttrandet.
Empires vd Per Björkman vill inte uppge hur stor andel av Empires omsättning som utgörs av kolsyrepatronpåfyllning – företaget för även exempelvis BaByliss – men enligt Ove Edströms uppskattning utgörs runt 65 procent av 2009 års omsättning på 360 miljoner kronor av detta. Året landade i en förlust på 17 miljoner.
– De har väl mycket overheadkostnader och så som en liten spelare som vi slipper, säger Edström, som hävdar att hans verksamhet till skillnad från Empires är lönsam.
Tvisten pågår i skrivande stund, och Per Björkman är med hänsyn till det återhållsam med kommentarer. En fingervisning om fejdens vikt för de båda aktörerna ges av vilka ombud de anlitat: Empire företräds av Setterwalls, och Vikingsoda av Ehrner & Delmar.
Vid Realtid.se:s besök hos en återförsäljare i Stockholm på måndagkvällen sade en butiksanställd att butiken har avtal med Soda-Club/Empire/SodaStream om patronåterfyllnad, vilket kostar 99 kronor för konsumenten.
– Vi följer avtalen om att enbart anlita dem för att få bra priser och så från dem framöver, sade den anställda, som arbetar i en kedja för hushållsmaskiner.
Denna typ av avtal är tveksamma enligt Konkurrensverkets yttrande.






