SAS räknar med att ta en större andel av lågprismarknaden på inrikesflyget med ett nytt biljettsystem från 30 mars. Grundpriset blir 450 kronor för enkel resa på alla destinationer.
Hyperkonkurrens pressar SAS
Mest läst i kategorin
– Det kommer att finnas 10.000 sådana stolar per vecka, vilket motsvarar ungefär tio procent av hela flygkapaciteten på inrikesmarknaden, säger Sverigechefen Anders Ehrling till TT.
Antalet lågprisstolar blir beroende av hur hög beläggningen är på olika linjer.
Det är klart att när vi förväntar att en avgång ska vara helt full kommer antalet platser att vara begränsat.
Systemet innebär att det blir tre biljettyper. I nivån över den billigaste blir biljetterna ombokningsbara och på den högsta nivån blir biljetterna både ombokningsbara och återbetalningsbara.
– Av konkurrensskäl berättar vi inte någonting om prisnivåerna på de andra biljetterna eftersom det nya inrikesflyget inte startar förrän den 30 mars, säger Ehrling.
SAS ger ingen prognos över inrikesflygets väntade resultat utan hänvisar till den helårsprognos för hela SAS-gruppen som lämnades i samband med att passagerarsiffrorna för februari presenterades.
Då angavs att SAS kan bli lönsamt under 2005 om det inte blir några bränsleprischocker, om inte prisnivåerna går ned dramatiskt och om det blir en någorlunda stabil efterfrågan på flygresor.
Antalet passagerare i inrikestrafiken väntas i år bli 3,5 miljoner.
I samband med att det nya inrikesprogrammet införs förenklas också bokningsförfarandet och biljetthanteringen. Pappersbiljetterna försvinner. I fortsättningen flyger man inrikes enbart på kort- eller bokningsnummer och sköter incheckningen på nätet eller via mobiltelefon.
– Inrikesflyget kännetecknas av hyperkonkurrens och nu sätter vi press på de övriga inrikesbolagen, säger Ehrling.
Det tydligaste exemplet på konkurrenssituationen finns på sträckan Stockholm–Göteborg, där fyra bolag konkurrerar.
Där tjänar inget av bolagen pengar.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.