Orientinspirerade butikskedjan Tasty House har snabbt blivit en succé och inom kort öppnar de sin första butik i Stockholm.
Hur man säljer nötter för 200 miljoner
Mest läst i kategorin
Under nästa år räknar de med att omsätta 200 miljoner – på att sälja nötter. Dessutom är Europas största nötrosteri snart klart för invigning.
Den första Tasty House-butiken öppnades på söder i Helsingborg för drygt två år sen. Och så har det rullat på, fort som tåget, får man väl säga.
I dag finns det sammanlagt nio butiker på olika platser i södra Sverige och i början av nästa år öppnas den första butiken i Stockholm, i Kista centrum.
Danmark står också på tur för att få en Tasty House-butik. Troligen redan innan årsskiftet.
– Vi skulle kunna expandera ännu snabbare, säger Magnus Hallin, en av delägarna. Ett 50-tal platser i landet, köpceter och liknande, står på kö för att få en Tasty House-butik.
Tasty House-konceptet är en libanon-svensk skapelse. Grundarna, Hassan Sarris, med rötter i Libanon, och Magnus Hallin, affärsman och tidigare VD och delägare i bland annat Karamellkungen, har känt varandra sen början av 1990-talet.
– Hassan Sarris var en av mina största kunder i Skåne, berättar Magnus. Han drev då konditori och godisbutik och handlade sina varor av mig.
– Vi upptäckte att vi trivdes och arbetade bra tillsammans. För 15 år sen grundade vi importföretaget Mixmaster som jobbar med import av konfektyr och livsmedel.
Mixmaster har runt 100 anställda och ett lager på 6.000 kvadratmeter i Helsingborg.
Idén till nötbutikkonceptet föddes för cirka fyra år sen.
– Vi frågade oss varför det fanns så många godisbutiker i Sverige. Men ingen specialbutik som sålde nötter. Ändå var svensken nötkonsumtion, redan då, förhållandevis stor. Men man var hänvisade till färdigförpackade nötter av ganska tveksam kvalitet.
— I Libanon finns det sådana här nöt- oaser i nästan varje kvarter. Nötter, avkoppling, elegans och livsnjutning hör ihop i Libanon. Så vi ställde oss frågan. Skulle vi kunna översätta det här till svenska förhållanden.
– Vi tog kontakt med gamla vänner till Hassan – förövrigt redan nötleverantörer till oss i Mixmaster – och tillsammans utvecklade vi konceptet Tasty House.
– Libanesiska arkitekter designade och byggde inredningen efter försvenskat libanonmöster, kan man väl säga. Modulerna kom till Helsingborg med båt, monterades av libanesiska snickare och för två år sen invigde vi den första butiken i Helsingborg.
– Och det är ingen överdrift att säga att det blev succé direkt.
I konceptet Tasty House finns förutom ett 100-tal olika nötter, frön och baljväxter i varierande smaker, också arabiska konditorivaror – bakade av libanesiska bagare i eget bageri – konfektyr och choklad kombinerat med en kafédel. Butikerna har en påtaglig touch av orientalisk lyx.
Och det här faller uppenbarligen också oss svenskar på läppen.
Nu är det alltså dags att ta ytterligare ett steg i utvecklingen. Att starta ett eget nötrosteri, för övrigt Europas största.
Just nu håller man på att installera och trimma in maskinerna och släpper därför inte in media. Men till nyår ska allt vara klart och då kommer det att rostas nötter i de jättelika lokalerna på Berga industriområde i Helsingborg.
– Naturligtvis, säger Magnus Hallin, kommer kapaciteten på vårt rosteri att vara alldeles för hög för att bara serva våra butiker. Rosteriet blir en fristående del i verksamheten. Till 25 procent ägt av oss och resten av familjen Al Ritai från Libanon. Bakom dem finns en lång tradition och ett enormt kunnande i konsten att förädla nötter.
Rosteriföretaget, Nutisal AB, kommer att sysselsätta runt 50 personer när det startat. Ett tiotal av dem är experter från Libanon.
– Den ursprungliga tanken var att vi skulle behöva anställa runt 100 man, berättar Magnus Hallin. Men i dag har den tekniska utvecklingen inom nötrostningen gått så långt att det mesta styrs med data. Alla råvaruleveranser är utrustade med att datachip redan när de skickas från inköpsorten. Via det chipet kan vi sen följa råvaran ända till leverans i butik.
– Kvalitetskontrollen blir alltså minutiös.
Det nya rosteriet har kostat en bit över 100 miljoner att bygga upp. Hur stor omsättningen på den affärsdelen kommer att bli håller man fortfarande för sig själv.
– Men det finns kapacitet för miljarder, säger Magnus Hallin.
– Så i framtiden är det fullt möjligt att du kan komma in i en nötbutik i till exempel Libanon och köpa nötter som är rostade i Helsingborg.
Per Ericson
Frilansjournalist
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.