Börsnoterade Cryptzone skjuter på emissionen. Vad är det egentligen de säljer? It-säkerhet har blivit en fråga om marknadsföring och PR – också för jättar som Cisco, Symantec och Trend Micro.
Hundra procent krypterat

Mest läst i kategorin
”Som VD för Cryptzone är jag mycket nöjd med att kunna erbjuda möjligheten att investera i ett bolag som har teknisk spetskompetens inom verksamhetsområdet Data Leak Prevention (DLP). Bolaget har sedan starten år 2003 investerat mer än SEK 100 miljoner för att utveckla olika typer av krypteringslösningar med syfte att förhindra informationsläckage.”
Så skriver Peter Davin i prospektet för bolagets pågående emission.
Av de 100 miljoner som Cryptzone investerat har 88 miljoner gått åt i kostnader.
Cryptzone har haft ett negativt kassaflöde de senaste tre åren och finansierat verksamheten med banklån och flera emissioner. Senast för ett år sedan tog Cryptzone in nio miljoner kronor i en emission.
I februari noterades företaget på First North. Inför noteringen trodde Peter Davin på break-even till vintern 2008. Nu tror han på andra halvåret 2009.
I fredags var det åter dags för emission med 20 procent rabatt på aktiekursen.
Varken nya eller gamla investerare var beredda att skjuta till efterfrågade 19 miljoner kronor till det priset. Ingen har garanterat emissionen och bolaget förlänger nu teckningstiden till på fredag.
Cryptzone värderas ju av marknaden på börsen, men hur?
– I de tider som är nu finns det inget som är rätt eller fel. Det är väldigt mycket känsla, säger Peter Davin.
Fast lite mer konkret än så går det att vara.
– Man kan ju titta på vilken potential det finns i bolaget, säger vd Peter Davin och pekar på att FRA-debatten gjort att intresset för it-säkerhet vaknat i Sverige.
Utan positiva kassaflöden historiskt blir det svårt att värdera framtida intjäning.
Ett annat sätt att värdera företaget är att försöka förstå produkten.
Cryptzone redovisar 12 miljoner kronor i immateriella tillgångar – egna patent och produkter.
– Vi har en egenutvecklad komplett andra generationens enterprise-lösning. Det är en produkt som marknaden vill ha, säger Peter Davin.
Investerarna får ta honom på orden.
– Det är väldigt svårt att förklara tekniken. För investerarna visar vi på de möjligheter som finns och på att kunderna tycker om vår produkt. Vi visar hur vi kan matcha vad olika tyckare på marknaden säger behövs. Vi går väldigt sällan ner på det tekniska med investerare.
Istället för att gå in på tekniska detaljer hänvisar han till att produkten certifierats.
”Vi är extremt nöjda med att ännu ett oberoende testlabb har erkänt den kombination av kraft, prestanda och användbarhet som Seucured ePrivacy Suite har”, skrev Peter Davin efter att företagets produkt förärats kvalitetsstämpeln Checkmark i fjol.
”Den här certifieringen bevisar att vi levererar vad vi lovar.”
Vad säger då testlabbet i sin analys?
”Genom hela den omfattande testprocessen kunde West Coast Labs … verifiera att all data krypterats till hundra procent.”
– Att den är hundra procent säker är väl jättebra, säger Peter Davin.
Men certifieringen gäller bara att mejlen krypterats, inte hur. Ett mejl på rövarspråket är också krypterat till hundra procent. Det räcker inte långt som kvalitetskrav.
Och hur var det med oberoendet?
– West Coast Labs väljer ut produkter som de vill testa. Sedan får man stödja dem med kostnader de har för testet, säger Peter Davin.
Testlabbet skriver utan vidare att Cryptzones produkt är ”kraftfull och vältestad lösning som kombinerar enkelt användande och kostnadseffektivitet med beprövad, användar-transparent kryptering vilket ger en fräsch approach till mejlsäkerhet.”
Mer fakta än så framgår inte om produkten. Det behövs inte heller, slår testlabbet fast. Istället består analysen av säljfraser som ”enkelt”, ”högsta säkerhet”, ”rättframt”, ”snabbt” och ”intuitivt”.
”Med en så effektiv administrationsmotor kan organisationen vara förvissad om att säkerhetskraven från myndigheter och från marknaden uppfylls eller överträffas.”
Nu är inte Checkmark den enda certifiering som Cryptzone har.
Företagets produkt krypterar mejl med hjälp av algoritmen AES. Den lever upp till de amerikanska myndigheternas FIPS-standard.
AES256 är emellertid inte Cryptzones teknik utan en öppen standard, tillgänglig för vem som helst.
– Poängen är att vi använder AES på rätt sätt. Sedan gäller det ju att kunna bygga en funktion som uppfyller ett behov i ett företag. Det ska vara lättanvänt, säger Peter Davin.
För att skydda mejl räcker det inte med att kryptera innehållet. Det gäller också att se till att rätt person öppnar mejlet.
Cryptzone förlitar sig på den autentisering som Microsoft byggt in i Windows.
Slutligen måste mottagaren också ha en nyckel för att kunna läsa ett krytperat mejl.
Konkurrenterna använder en publik och en privat nyckel. Cryptzone skapar en engångsnyckel vid varje tillfälle. Det är här Cryptzone har patent, utvecklat på Chalmers i Göteborg.
– Tekniskt sett tillför vi dels nyckeln, dels också hur du får en användare att skapa en nyckel utan att behöva utbilda den personen i fem dagar.
Något kvalitetskrav för nyckeln finns inte.
– Man kan inte certifiera den biten, säger Peter Davin.
Cryptzone säljer inte bara mejlkryptering utan använder också AES för att kryptera filer på servrar, hårddiskar och usb-minnen.
Hårddiskkrypteringen följer ISO-standarden Common Criteria, men den utvecklar företaget Safenet åt Cryptzone under OEM-avtal.
Är Cryptzone ändå värda nya miljoner?
Cisco, Symantec, Trend Micro och McAfee har alla köpt företag som tillämpar AES för mejlkryptering. Gratisprogrammet PGP använder också AES.
Jättarna kombinerar krypteringen med egna lösningar mot virus och spam i mer eller mindre standardiserade paket. Det talar för att Cryptzones upplägg inte behöver vara fel, men innebär samtidigt att konkurrensen blir tuff.
”Kan man nischa in sig så kan man alltid slåss, men visst är det svårt att fajtas med stora bolag”, skriver Ciscos expert på mejlkryptering Robin Sundin till Realtid.se.
En spelare som Cryptzone ”kanske kan röra sig snabbare och lyckas pga av det”, fortsätter han.
”Men jag är tekniker och har dålig kunskap inom marknadsanalys.”

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet







