Lotta Lindquist-Brosjö, nordenchef för Ryanair, går till motangrepp mot facket i en debattartikel på Realtid.se.
"HTF lägger ut rökridåer"
Mest läst i kategorin
Är Sverige en del av Europa?
Europa genomgår förändringar. Nya marknader öppnas, avreglering leder till ökad konkurrens och till att gamla monopol försvinner. Konkurrensen driver ner priserna och skapar ett bredare produktsortiment.
Flygbranschen är ett tydligt exempel. Tidigare användes flyget mest av en exklusiv grupp människor med gott om pengar. I och med avregleringen har lågprisalternativ gjort flyget tillgängligt för vanligt folk. Flygmonopolen med sina kartellkonstellationer har utsatts för samma konkurrens som till exempel de gamla telefoni- och tv-monopolen. Förändringarna gagnar konsumenterna, men precis som när de nämnda monopolen föll så visar nu delar av det svenska samhället upp sin förändringsskygga sida.
Fackförbundet HTF har gått till hårt angrepp mot Ryanair. Under de senaste åren har fler än 4.000 fackligt anslutna förlorat sina jobb inom flygbranschen i Skandinavien. Syftet med HTF:s aktion mot Ryanair är ett försök att avleda fokus från det faktum att facket har misslyckats med att rädda jobben och förbättra anställningsvillkoren för sina medlemmar.
HTF uttrycker tydligt i sin senaste årsredovisning att man ämnar bedriva en PR-kampanj mot lågprisbolagen i allmänhet, och mot Ryanair i synnerhet, för att skapa uppmärksamhet mediemässigt.
HTF har en stor medlemsandel hos högkostnadsbolagen, vars monopolställning Ryanair utmanar. När monopolen tvingas effektivisera sin verksamhet är personalkostnader inte förskonade. Detta är ett naturligt förlopp när monopol faller. Liknande scenarion utspelades när Tele2/Comviq kom in på den svenska marknaden eller då TV4 gick in på den reglerade svenska tv-marknaden. Idag är ett större kanalutbud på tv och val mellan telefonabonnemang en självklarhet för svenskarna. Mycket snart har folk vant sig vid att ha en flygmarknad som erbjuder resor till en bråkdel av vad de kostade under monopolens tid.
När Sverige gick med i EU valde vi att följa de gemensamma ramar och regelverk som finns i Europa.
Ryanair är ett irländskt bolag som konkurrerar i Europa med övriga europeiska bolag på samma villkor. HTF föreslår i sin kampanj att Sverige ska ha speciella villkor, trots att alla europeiska flygbolag regleras av de gemensamma reglerna JAR (Joint Aviation Regulations).
Ska Sverige agera på en gemensam europeisk marknad eller spela i en liga för sig själv?
Vill HTF ändra på reglerna föreslår vi att de tar upp dessa med EU och inte med ett enskilt företag. Under tiden föreslår vi att HTF lägger ned tid på att rädda de medlemmar som finns kvar, i stället för att leta efter syndabockar.
Lotta Lindquist-Brosjö, Nordenchef, Ryanair
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.