Svenska House of Reach, som jobbar med att knyta samman fonder med institutionella investerare, går in i Norge. Bolaget har rekryterat en riktig tungviktare från den norska finansvärlden.
House of Reach expanderar till Norge med tung rekrytering
Mest läst i kategorin
Knut Nordenhaug går till House of Reach. Han har meriter som operativ chef på Storebrand Asset Management, investeringschef och vice vd på Gjensidigestiftelsen och finansdirektör på Sparebank1 Life Insurance. På senare år har han varit styrelseproffs och investeringschef på Kavlifonden.
– Det här innebär att House of Reach tar nästa steg och bygger vidare på vår strategiska kapacitet för att bli ett nordiskt powerhouse för kapitalförvaltning. Knut Nordenhaug är senior och väldigt erfaren. Han blir nu ansvarig för Norge, säger Peter Dahlgren, managing partner och grundare på House of Reach och tidigare vd på Nordnet.
House of Reach säger sig vilja vara en outsourcad ”C-suite” inom strategisk kapitalförvaltning i Norden. Med det menas att man kan gå in som ställföreträdande vd (CEO), operativ chef (COO), marknadschef (CMO) eller investeringschef (CIO).
– Vår ambition är att bygga värde i Norden åt världsklassaktörer. Det kan vara svenska, norska, danska eller finska. Det kan också vara globala aktörer. Vi bygger deras närvaro och långsiktigt uthålliga värden.
Företaget arbetar enligt Peter Dahlgren som en enhet över alla marknader i en virtuell organisation.
– Vi känner Knut sedan tidigare. Han vill gärna jobba med oss eftersom vi både förstår de största och de minsta institutionerna. Därför kan vi kan bygga strategiska planer och en närvaro för att bearbeta hela den institutionella marknaden i Norden. Det gör det också väldigt attraktivt för fonder att arbeta med oss.
Enligt Peter Dahlgren är Norden en särskilt attraktiv marknad för kapitalförvaltning just nu. Orsaken är att de fyra nordiska länderna har klarat sig igenom coronakrisen starkare än många andra regioner.
– Kriser innebär transformation av affärsmodeller och marknaden förändras just nu. För att möta nya typer av kundbeteenden behöver man mer än någonsin senior erfarenhet, säger Peter Dahlgren.
– Vi pratar med amerikanska, europeiska, asiatiska och även afrikanska förvaltare. Alla ser att det händer mycket i Norden nu och det finns väldigt många idéer när det gäller att skapa en långsiktig närvaro här.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.