"Jag kan säga att Sven Hagströmer är genuint intresserad" säger entreprenör Suzanne Hugoson om bråket i Draknästet.
Hon försvarar Hagströmer
Mest läst i kategorin
Igår skrev Realtid.se en artikel om ett studiebråk som utspelade sig mellan Mats Gabrielson och Sven Hagströmer i årets första avsnitt av Draknästet.
Hagströmer blev irriterad på Gabrielson som skröt om att han varit engagerad i 200 företag. Något som Hagströmer ansåg vara helt irrelevant.
Artikeln fick Suzanne Hugoson att ringa till Realtid.se för att gå till Sven Hagströmers försvar.
I fjol var hon en av entreprenörerna i Draknästet och kammade hem den största investeringen som gjordes under fjolårets säsong, totalt 1,5 miljoner kronor. Investerade gjorde Hagströmer.
– Jag kan säga att Sven Hagströmer är genuint intresserad. Det har inte varit så att han bara gick med och att vi sedan fick sköta oss själva, säger hon.
Först träffades de ungefär en gång i månaden. Nu träffas Suzanne Hugoson och Marcus Nylén, som anställts av Hagströmer för att bevaka drakinvesteringarna, mer än en gång i månaden.
– Men Sven Hagströmer är fortfarande aktivt engagerad, säger Hugoson.
Hennes företag Enamello säljer och tillverkar ett stänkskydd av emaljerat stål, som används i stället för kakel i ett kök. Sedan i fjol har den stora utmaningen varit att komma ut och synas.
Idén till stänkskyddet kommer från Suzannes far, Bengt-Göran Hugoson, som har jobbat med emalj hela hennes liv. Han är också en av medgrundarna till företaget vars produkter finns hos ett fyrtiotal återförsäljare i landet.
Enamello kostar ungefär lika mycket som härdat, vitt glas. Men det är tåligare samt är magnetbärande vilket gör att man kan fästa till exempel köksredskap direkt på den.
– Man kan inte jämföra det med standardkakel som man har i ett kök, det blir som att jämföra en cykel med en bil, säger Suzanne Hugoson.
Vad har du lärt dig av Hagströmer?
– Det är otroligt inspirerande och utmanande. Jag lär mig mycket och vill visa att jag kan leverera. Han gett mig bra kontakter och bra åsikter om hur vi ska gå framåt rent strategiskt.
– Från första mötet har han aktivt följt Enamellos utveckling och kommit med konkreta förslag på förbättringar. Exempelvis försäljningsstrategin, vilka kunder vi bör prioritera och hur vi ska utveckla produkten och accessoarer.
Suzanne Hugoson har varit egenföretagare sedan 2001 och driver samtidigt Lifeleader Academy, en ledarskapsutbildning för unga vuxna samt PR-byrån Tactiq.
Sedan Draknästet har omsättningen gått från närmast obefintligt till märkbar. I år har Enamello ett tillväxtmål på flera hundra procent. Men vad omsättningen ligger på vill hon inte kommentera.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.