H&M fortsätter gå balansgång mellan tillväxt och vinst. Vinsten före skatt juni-augusti blev nära 2,5 miljarder kronor, helt i nivå med förväntningarna. Samtidigt blev klädjätten 14 procent större.
H&M:s soliga sommar
Mest läst i kategorin
H&M presenterade på onsdagen en rapport för tredje kvartalet ungefär i nivå med förväntningarna. Aktien rörde sig inte märkbart upp eller ned på Stockholmsbörsen under dagen.
Men det är höga förväntningar H&M har att möta. Aktien har de senaste veckorna handlas till över 200 kronor och ett p/e tal på 21.
Sommaren var god mot H&M, vinsten före skatt hamnade på nära 2,5 miljarder kronor, en 18-procentig ökning från samma period förra året. Faktum är att klädjätten under kvartalet opererade på sin högsta bruttomarginal någonsin: 55.9 procent.
En vinst på 2,5 miljarder innebär en 18-procentig vinstökning från förra året. Samtidigt har klädjätten blivit 14 procent större, räknat i omsättning.
Det gick lite bättre än väntat på den för H&M viktiga tyska marknaden. Även om butikerna i USA fortsätter att visa röda siffror fortsätter ledningen att förutspå svarta i årsredovisningen.
Under årets första nio månader var vinsten efter skatt 6,9 miljarder, en ökning med 10 procent jämfört med förra året. Omsättningen ökade med 10 procent till nära 38 miljarder.
Sedan årsskiftet har koncernen öppnat 70 butiker, över hela världen. Nio har stängts. Under fjärde kvartalet ska ytterligare cirka 60 butiker öppnas.
H&M hamnade nyligen på tidningen Forbes lista över världens 400 mest attraktiva börsnoterade företag (läs mer).