UPPDATERAD H&M går ihop med kända designers, musiker och artister mot aids.
H&M till attack mot aids
Mest läst i kategorin
H&M startar nu en stor kampanj tillsammans med Designers Against AIDS (DAA).
För att få större uppmärksamhet har de även vänt sig till några av världens största artister. Bland annat Rihanna, Jade Jagger, The Cardigans, Timbaland, Ziggy Marley och Rufus Wainwright.
Varför valde ni just dessa artister?
– Det här är artister som har ett stort engagemang. Många av de här artisterna jobbar redan med ungdomsfrågor. Det är en bra mix och urval som passar vår unga målgrupp, säger Katarina Kempe från H&M:s presstjänst.
Rihanna är en av de artister som tidigare har arbetet med välgörenhet.
– Att stödja YouthAids genom fashion Against Aids är ett jättebra sätt att uppmuntra alla mina fans att delta i kampen mot hiv/aids. Jag tycker att det är fantastiskt att H&M erbjuder ett trendigt och enkelt sätt för ungdomar över hela världen att engagera sig i denna viktiga fråga, säger Rihanna.
H&M lanserar en kollektion för killar och tjejer, ”Fashion Against Aids”. Syftet är enligt ett pressmeddelande att sprida kunskap om hiv/aids. Kollektionen kommer att finnas på alla H&M:s ungdomsavdelningar från och med februari 2008.
Varför gör H&M detta?
– Dels är det för att vi ge våra kunder något de vill ha och med ett mervärde. Den här frågan är också i akut behov av uppmärksamhet. Vi som har så många butiker i så många länder och möter miljontals unga varje dag känner att vi kan göra skillnad, säger Katarina Kempe.
Ninette Murk som är grundare av Designers Against Aids (DAA) berättar att varannan person som smittas av hiv är mellan 15 och 24 år. Och varannan sekund smittas någon i den åldern av infektionen. Därför har de valt att upplysa den målgruppen genom detta samarbete med världsartisterna och H&M.
I kollektionen ingår t-shirts, linnen och huvtröjor.
– Det är en färgstark kollektion, med stort engagemang bakom varje plagg. Artisterna har utformat personliga och stilsäkra tryck, säger H&M:s designchef Margareta van den Bosch.
Hur mycket kommer välgörenheten att sluta på?
– Det får vi återkomma till. Men som kund ska man veta att 25 procent av priset går till de här projekten, säger Katarina Kempe.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.