Realtid

Het marknad för lyxbilar

Helene Rothstein
Uppdaterad: 29 jan. 2009Publicerad: 29 jan. 2009

Det råder ännu goda tider i lyxbilsbranschen. Samtidigt som Volvo minskade sin försäljning med en fjärdedel steg Maserati till ny toppnivå. Autoropas vd Filip Larsson är inte orolig för sämre tider.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Maserati var det bilmärke som ökade mest i fjol och antalet nyregistrerade Maseratibilar gick upp med 61,5 procent jämfört med 2007.

– Det är en helt fantastisk statistik med tanke på det makroekonomiska läget, säger Filip Larsson, vd för Autouropa, ensam importör och återförsäljare för Ferrari, Maserati och Land Rover i Sverige.

Enligt Bil Swedens statistik levererades det 42 stycken Maserati under 2008 men Larsson säger att de inte hann registrera allt i december och att det i själva verket var femtio stycken.

Maseratifabriken, som helhet, hade även ett rekordår med runt 8.000 sålda bilar, 300 fler än föregående år

– På Maserati håller de just nu på att lägga prognos för i år. Det ryktas att många nya modeller är på G. Vi räknar med att vi säljer ungefär lika många bilar, eller något färre. Men det beror på fabrikens strategi. Vi får en tilldelning och även om vi säljer mer så får vi inte fler bilar.

Men flera av beställningarna gjordes redan år 2007. Leveranstiden för en Maserati var i fjol ungefär åtta månader.

Filip Larsson antar att försäljningen minskar i år och uppskattar därför att leveranstiden blir runt fem månader.

Även Autoropas andra lyxmärke, Ferrari, var ett av åtta bilmärken som ökade under 2008, upp 13 procent. Men i själva verket, passar Filip Larsson på att säga, levererades ytterligare 17 stycken.

ANNONS

– Tittar man generellt på Ferrari har vi och fabrikens ledningsgrupp suttit i täta möten för att planera årets produktion. Totalt levererades cirka 6.600 Ferraribilar. År 2007 var det 6.500 stycken. I år kommer fabriken inte att öka produktionen utan planerar tillverka lika mycket som under 2008.

Nytt för i år är lanseringen av V 8-modellen Ferrari California som riktar sig till en bredare målgrupp. I Ferrari-kategorin hamnar den i mellanprisklassen på drygt två miljoner kronor.

– Det har varit en enorm efterfrågan på den bilen, säger Filip Larsson och förklarar att modellen är mer användarvänlig med baksäte, har större bagageutrymme och ”plåtcab”.

– Vi har tecknat många ordrar, vid beställning hoppas vi kunna leverera till 2010, men i dagsläget kan vi inte inte garantera leverans förrän våren 2011.

Under 2009 antar han att försäljningen minskar. Men färre kunder gynnar befintliga eftersom leveranstiden blir kortare.

– Generellt har vi en leveranstid i snitt på 18 månader. Vad som sker nu är att leveranstiden minskar till 12 – 14 månader, säger han.

När det gäller dyra märken har andrahandsmarknaden fått ett uppsving. Den svaga svenska kronan gör att allt fler europeiska entusiaster har hört av sig. Autoropa säljer mellan 30 – 40 begagnade bilar i månaden till ett snittpris på 800.000 kronor.

Av totalt 43 bilmärken som såldes på den svenska marknaden i fjol var det bara åtta som ökade. Ett utmärkande drag för dessa åtta är att de har en liten marknadsandel på den svenska marknaden.

ANNONS

Av de bilmärken som ökade hade Subaru störst marknadsandel, på 1,23 procent. Därefter kom Fiat med 1,18 procent.

Maserati hade en marknadsandel på 0,02 procent. Faktiskt samma nivå som lyxbilen Hummer hade, som tappade 2,5 procent av försäljningen i fjol.

Även Land Rover backade rejält i fjol med en försäljning som minskade med över 50 procent.

– Hela segmentet har tappat mycket generellt. Både Land Rover och många konkurrerande Suv-märken satsar hårt för att bli mer bränslesnåla.

– Där försöker vi kommunicera ut att bara för att det är en storbil behöver den inte vara miljöbov. De släpper ut mycket mindre än flera Volvo V70-modeller.

– Hos Land Rover är också jättemycket på gång från fabriken. Och jag tror att vi säljer fler av dem i år än i fjol, säger Filip Larsson.

Autoropa är även återförsäljare för Ferrari och Maserati i Norge.

– Den svenska marknaden står sig bättre än den norska. Underlaget är större och sen har lyxbilsbeskattningen i Norge fått effekt. Det finns inte heller samma sportbilshistoria som i Sverige.

ANNONS

Samtidigt tycker Filip Larsson att Norge är en väldigt spännande marknad.

– Norge är en absolut växande enhet. Vi räknar med att 20 procent av vår försäljning sker där inom de närmsta tre till fyra åren. Idag har vi mellan 10 – 15 procent av vår försäljning där.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Helene Rothstein
Helene Rothstein
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]