Företaget bjuder tjejer på öl, inte för att de ska dricka utan för att de ska köpa hem till männen.
Heineken flörtar med brudarna
Mest läst i kategorin
Hittills har Heineken gjort två kampanjutskick med direktreklam riktad mot kvinnliga konsumenter. Kostnaden för kampanjen var 100.000 pund, en bråkdel av företagets årliga mediebudget på 7 miljoner pund.
Direktreklam för öl är ett oprövat medel.
– Folk säger att direktreklam inte fungerar för öl, att det är för kvinnligt och passar bättre för schampo, säger Leslie Meredith, marknadschef på Heineken i Storbritannien.
Den holländska öljätten har dock insett vilka som fortfarande står för ölinköpen, nämligen fruar och flickvänner till de öltörstande männen. I England köper kvinnor 65 procent av all öl som säljs i matbutiker.
I augusti använde Heineken matvarukedjan Sainsburys kundregister för att ta fram namnen på de största ölkonsumenterna och se vilka som fyllde år under månaden. Dessa kunder fick sedan ett gratulationskort med erbjudande om grattis och rabatterad öl. 50 procent utnyttjade erbjudandet, viket anses vara en mycket hög siffra för direktreklam.
I september delade Heineken ut 140.000 gratisöl till de flitigaste ölköparna hos matvarukedjan Tesco.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.