I Japan har stålbristen tvingat biltillverkaren Nissan att tillfälligt stänga flera fabriker. Så långt har det ännu inte gått i Europa, men kampen om stålet är hård.
Hård kamp om stål
Mest läst i kategorin
Nissan ska stänga tre av sina fyra fabriker i Japan under fem dagar. Orsaken är att stålet inte räcker till för alla bilar bolaget vill bygga.
– Stål är en global handelsvara, så den japanska bilindustrin försöker nu köpa på andra håll i världen, även i Europa. Så småningom blir sådana här brister jämnt spridda över världen, säger Håkan Murby, vd för stålindustrins branschorganisation Jernkontoret.
Han vill inte gå så långt som att säga att det råder stålbrist i världen nu.
– Men det är en tajt marknad. Efterfrågan är så stor att det är svårt för den globala stålindustrin att hinna med att leverera, säger han.
De stora stålköparna har som regel långsiktiga avtal med sina leverantörer och får den volym de gjort upp om. Det är när företagen behöver mer stål som problemen uppstår. Det är fallet med Nissan och även Volvo Personvagnar säger till Dagens Industri att det kan bli problem under nästa år, eftersom bolaget räknar med att öka produktionen då.
– Om det kommer en ny kund som vill köpa är det mycket osannolikt att det finns kapacitet. Företagen försöker prioritera sina gamla kunder, och måste göra det, säger Håkan Murby.
Fordonstillverkaren Scania har än så länge inte upplevt någon brist på stål.
– Vårt stålbehov kan tillgodoses, konstaterar presschefen Hans-Åke Danielsson.
Det stämmer väl med vad andra i branschen säger. En rundfrågning som Reuters gjort bland alla lastbilstillverkare i Europa, däribland Volvo, visar att inte en enda tillverkare har problem att få de stålleveranser de behöver.
Tidigare har underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen klagat över att stålpriserna pressar medlemmarnas marginaler och att stålbrist leder till driftstörningar i produktionen.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.