"Det här ska inte vara möjligt", säger Posten när de får se bilderna.
Här smiter Posten från trängselskatt

Mest läst i kategorin
Bilen på bilderna till höger är en dieseldriven Peugeot Boxer 220 M 2,8 av årsmodell 2003. Den är registrerad som en leasingbil och används till yrkesmässig godstrafik. Bilen är besiktigad och skatten är betald.
Alla skatter betalas dock inte. Med hjälp av en så kallad ”tullkepa” smiter Postens bil undan trängselavgifterna. För en budbild rör det sig om en avgift på 60 kronor om dagen, vilket vid daglig trafik sedan trängselskatten infördes skulle innebära en utebliven skatteavgift på 6.000 kronor.
Bilen körs för Posten Express, P.EX, som är ett dotterbolag till Posten. Syftet med bolaget är att komplettera Postens transporttjänster. Ibland rör det sig om lokala bud, ibland om globala. Med hjälp av olika åkerier, flygbolag och andra partners har Posten Express byggt upp ett nätverk som täcker hela världen.
När Bea Andreasson Lindberg, verksamhetschef på Posten Express Bud, får se bilderna blir hon skärrad.
– Det ska inte vara möjligt. Vi jobbar med kontrakterade underleverantörer. De driver ett eget företag och är kontrakterade med P.EX. Det här står vi inte bakom över huvud taget.
Kan du intyga att det inte finns fler bilar?
– Jag har aldrig hört talas om detta innan. Det är ett kontrakt de skriver på och de är väl informerade om hur avtalet ser ut. Posten tjänar inga pengar på det här. Jag blir bara arg när jag ser det.
Vad tycker du om att Postens bilar åker omkring och smiter undan trängselavgift?
– Posten vill absolut inte sända de här signalerna. Vi vet vilka lagar och regler som gäller i samhället och stödjer inte det här över huvud taget.
Det finns många hjälpmedel för den som vill slippa undan att betala Stockholms trängselavgifter. Med hjälp av tunna linser och sprayer kan bilägarna lura de kameror som fotograferar registreringsnummer på de bilar som åker in och ut genom Stockholm.
Tullkepan är laglig så länge den inte monteras så att kameror får problem att avläsa registreringskylten. Nummerplåten skyms i vinklar under 45 grader, vilket på de flesta bilar innebär att kamerorna luras.
Tullkepor och andra verktyg som förhindrar sikten av registreringsnumret utgör inte något större problem för Vägverket och Polisen.
– Det är väldigt få människor som beter sig på det sättet. Polisen plockar in några stycken om dagen, säger Birger Höök på Vägverket till Realtid.se.
Den som blir ertappad med en tullkepa får körförbud och tvingas registrera om bilen.
– Om en vägverksbil skulle bli ertappade med sådant här skulle det bli ett himla liv. Posten borde ha någon liknande policy, menar Höök.
Stockholmsförsökets projektledare Litti le Clercq vill inte kommentera hur Postens smitande från trängselavgifterna kan uppfattas av allmänheten.
– Vi kan inte ha några synpunkter på det. Jag blir bara förvånad. Det låter oerhört märkligt, säger le Clercq till Realtid.se.