Den missnöjde Ryanair-passageraren Michael Coulston får behålla rätten till domänadressen ryanaircampaign.org. FN-organet WIPO ställde sig nyligen på Coulstons sida mot lågprisflygjätten.
Han vann mot Ryanair
Mest läst i kategorin
Det var i september 2003 som Michael Coulston reste med Ryanair från Stansted till Ancona. I semesterplanen ingick en båttripp över Adriatiska havet och hans bagage bestod därför i första hand av tält, regnkläder och vandrarkängor.
Men, bagaget blev kvar i Stansted. Och efter 24 timmar i regnet i Ancona så fick Michael Coulston beskedet att hans prylar inte heller kom med den andra flighten till Italien.
Det hela slutade med att han gick miste om hela sin båtresa och att han dessutom fick betala dyrt för en biljett hem till England. Efteråt bad han Ryanair att ersätta honom för flygresan. Det tyckte han var det minsta han kunde begära efter att ha fått hela sin semester förstörd.
Först när han beklagat sig hos en konsumentreporter i The Guardian kom en ursäkt från Ryanair. Michael fick då även tillbaka pengarna för flygresan, men ingen ytterligare ersättning för den missade båtresan.
För att informera andra om sin erfarenhet av Ryanair och vad som gäller när man flyger med bolaget så registrerade Michael Coulston domännamnen ryanair.org.uk och ryanaircampaign.org. Den första adressen lyckades Ryanair ta kontrollen över. Men den andra gick inte.
Ryanair skickade in ett klagomål till WIPO – World Intellectual Property Organisation. WIPO, som lyder under FN, har bland annat som uppgift att reda ut vilka som har rätt till olika domännamn. När det gäller ryanaircampaign.org så ansåg de att Michael Coulston inte använder namnet med ont uppsåt. Den missnöjde passageraren får nu fortsätta att sprida information om flygjätten på nätet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.