Linkedins grundare, Reid Hoffman, investerar pengar och tid i svensk presentkortsapp.
Han satsar 35 miljoner på presentkort
Mest läst i kategorin
Linkedins grundare, Reid Hoffman, går in med 35 miljoner kronor i det svenska presentkortsföretaget Wrapp samt blir styrelseledamot i bolaget.
– Det är en fungerande och lönsam affärsmodell redan från start som knyter till sig några av världens främsta varumärken, kommenterar han investeringen, enligt Dagens Industri.
Reid Hoffman är dock inte ensam att se potentialen i det svenska bolaget. Riskkapitalbolaget Creandum investerade redan innan presentkortsappen lanserades för två månader sedan. I november gick även Niklas Zennström in i bolaget via sitt riskkapitalbolag Atomico.
Wrapps affärsidé är att användarna skickar presentkort till sina vänner med mobilen. När presentkortet sedan löses in så får Wrapp en del av försäljningen. Bland kunderna finns bland annat butikerna Stadium, Indiska och Clas Ohlson. Nästa steg för Wrapp är en lansering i Storbritannien och sedan väntar USA.
– Hoffman är ett unikum i internetbranschen. Han kommer att tillföra enormt mycket i vår USA-lansering som nu kommer att gå ännu snabbare, säger Wrapps styrelseledamot Johan Brenner till Dagens Industri.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.