Realtid

Han förlorade 212.000 på Bidster

administrator
administrator
Uppdaterad: 07 juni 2007Publicerad: 07 juni 2007

Peter satsade 212.000 kronor på Bidsters Porscheauktion. Trots det lyckades han inte pricka in det lägsta budet. Nu polisanmäler han Bidster, eftersom han anser att budgivningssystemet inte fungerade.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Jag är helt förtvivlad, säger han till Realtid.se.

Han belånade sitt hus för att köpa en ny bil. Det är de pengarna som han nu förlorat på Bidsters Porscheauktion, där det lägsta unika budet vann.

Det var den 23 maj som Peter gav sig in i auktionen om en ny Porsche Boxster. Han sögs med i budgivningen och hade snart satsat över 60 000 kronor. Och redan då gav Bidsters budsystem anledning till oro, enligt Peter.

Det värsta var att han inte kunde se hur hans bud låg till. Trots upprepade samtal till Bidsters supportchef, Jonas Suijkerbuijk, så lyckades inte Bidster lösa problemet, enligt Peter.

Fastän klumpen i magen växte, så kunde Peter inte låta bli att fortsätta budgivningen.

– När man redan har satsat så mycket och dessutom blir lovad av Bidster att de ska få det hela att fungera…Ja, då är det svårt att sluta, säger han.

En och en halv timme innan auktionen avslutades den 28 maj, så kunde Peter fortfarande inte se hur hans bud låg till. Då hade han satsat hela 212 000 kronor. Desperat kontaktade han Jonas Suijkerbuijk på nytt.

Enligt Peter, så insåg Jonas Suijkerbuijk att det inte fungerade bra. Men menade att han inte kunde göra något mer. Han lovade dock att ringa tillbaka till Peter inom fem minuter, vilket han aldrig gjorde, enligt Peter.

ANNONS

I det läget såg Peter ingen annan utväg än att polisanmäla Bidster, säger han.

När Realtid.se under måndagen ringer till Jonas Suijkerbuijk, för att få hans syn på det inträffade, så vill han inte prata. Istället hänvisar han till supporttjänstens e-brevlåda.

Realtid.se kontaktar då Bidsters vd Felix Liebermann.

– Vi har inte hört något från Peter efter auktionen och är förvånade att han inte i första hand har kontaktat oss ifall han har några synpunkter på vårt system, säger Felix Liebermann i telefon från England.

Men han är väl bekant med fallet Peter.

– Peter la väldigt mycket bud vilket resulterade i att hans konto blev överbelastat innan helgen. Därmed gick vi in i god tid och åtgärdade hans konto direkt så han kunde övervaka auktionen och delta på samma villkor som övriga medlemmar, säger han.

Hur kan du vara så säker på att det inte var fel på era system?

– Vi har ett extremt säkert system, som kan hantera 3-4 ggr mer än dagens trafik. Och vi får alltid en signal när någons användarkonto är för hårt belastat. Det hände också i Peters fall. Så vi åtgärdade hans konto, vilket tog en halvtimme.

ANNONS

Peter är inte först att polisanmäla Bidster. I december 2006 polisanmäldes Bidster av Lotteriinspektionen, som anser att lägsta-bud-auktioner bara är en förtäckt form av lotteri. Men ett lotteritillstånd kan Bidster aldrig få. I Sverige tillåts bara ideella lotterier.

Bidster startades förra året av Felix Liebermann och supportchefen Jonas Suijberbuijk, som också sitter i företagets styrelse. Verksamheten drivs från England där lägsta-bud-auktioner inte klassas som lotteri.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS