Affärsflygen får stå åt sidan när kollektivtrafiken vill ta plats på Bromma flygplats.
Hagströmers aktion får ingen effekt
Mest läst i kategorin
I måndags skrev Avanza banks ordförande Sven Hagströmer tillsammans med en rad andra näringslivsprofiler en debattartikel i Dagens Industri för att förklara hur viktigt det är att Bromma är öppet för affärsflyg.
Swedavia som har hotat med Kronofogden för att vräka stora delar av det lätta affärsflyget från Bromma flygplats svarar nu tillsammans med flygplatsdirektören på kritiken.
Brommas flygplatsdirektör Olle Sundin och Swedavias koncernchef Torborg Chetkovich skriver att ambitionen är att utveckla flygplatsen till en modern cityflygplats.
Swedavia har i samband med ett arrendeavtal med staden i uppdrag att möjliggöra affärsflyg och kommersiell flygtrafik till och från Stockholm fram till 2038.
För att utveckla flygplatsen så at den håller den standard som en cityflygplats ”genomför vi nu prioriteringar”, skriver direktörerna.
För att modernare flygplan och kollektivtrafik ska få plats minskar den disponibla ytan för annan verksamhet på flygplatsområdet, menar de.
De poängterar dock att reguljärflyg och affärsflyg har en stor betydelse för regionen och man kommer säkerställa att de verksamheterna ryms.
”Vi kan dock inte riskera regionens tillväxtmöjligheter genom att prioritera tillgänglighet för några få framför det stora flertalet”.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.