Nordic Oil skyltar om.
Gulf gör comeback
Mest läst i kategorin
Bensinmacken Gulf, som uppnått kultstatus i vårt land, återuppstår. Det kan man tacka Nordic Oil för, som nu ska skylta om sina 145 försäljningsställen i Sydsverige.
I 23 år har Sverige fått klara sig utan Gulf-mackarna, som köptes av Kuwait Petrolium 1983. De döptes då om till Q8. Nu gör de alltså comeback.
– Vi har gjort undersökningar, och bland 25- till 30-åringar så är varumärket extremt starkt, säger Hans Lejon, vd för Nordic Oil till Dagens Industri. På något sätt har de yngre snappat upp det här med Gulf och tycker att det är häftigt.
Nordic Oil ska också öppna en konceptbutik där de kommer sälja kläder och prylar med Gulf-loggan på.
– Vi kommer att köpa in kläderna, som den gamla Steve McQueen-jackan från 1960-talsfilmen. En vit skinnjacka med Gulfmärket i vitt och orange. Sedan kanske det ska finnas badbollar med Gulfmärket på, som när jag var liten, säger han till Dagens Industri.