Högtrycket i industrin har satt fart på fraktbranschen. Baksidan är att brist på transportfordon har uppstått. Det har gått så långt att de stora transportförmedlarna tvingas tacka nej till fler kunder.
Guldläge för åkerier
Mest läst i kategorin
Förmedlarnas uppgift är att fylla lastbilarna med gods och sköta omlastningar.
Störst på utrikestransporter är DSV (tidigare DFDS Transport) med 27 kontor och 1.500 anställda. Ägaren är danska börsbolaget DSV. Det svenska bolaget fyller cirka 2.000 lastbilar årligen med gods till och från Sverige.
– Just nu kan vi inte ta emot fler kunder, bekräftar bolagets svenska marknadsansvarige Björn Siloo.
Bolaget jagar nu febrilt efter enskilda åkerier som kan ställa upp och köra gods. För åkerierna har det inneburit ett gyllene läge att höja sina fraktpriser. Marginalen inom transportsektorn är i genomsnitt 1,2 procent.
För att kompensera de högre fraktkostnaderna har DSV tvingats chockhöja fraktpriserna hos flera av sina kunder.
– Vi har inget annat val. Det handlar om höjningar på 20–30 procent, säger Björn Siloo till Realtid.se.
– Den svenska regeringen tar inte våra problem på allvar. Danmark har samma resursproblem, men där har ett särskilt transportministerium tagit krafttag för att hitta lösningar.
Även transportdraken DHL lider av brist på lastbilar. Enligt källor med insyn i företaget har brevförfrågan gått ut till åkerier med rop om hjälp.
Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag är inte riktigt medveten om den huggsexa som råder kring transportfordonen.
– I bland känns det som vi sitter alltför långt ifrån verkligheten, säger Bertil Dahlin som bland annat hanterar internationella transportfrågor.
En helt annan sida upplever Ulf Jönsson, vd på Börje Jönsson Åkeri med huvudkontor i Helsingborg. Åkeriet har runt 200 fordon i sin flotta och kör för alla transportjättarna. Ulf Jönssons mål är att få upp prisnivån med minst sex procent, helst 20 procent.
Han varnar för att resursbrist kommer att skaka svensk industri hårt inom ett år om läget inte förändras. Samtidigt är Ulf Jönsson är luttrad.
– Nu har de svenska åkerierna verkligen chansen att tjäna pengar. Men det är som vanligt. De mindre åkeriägarna är fega och törs inte höja alltför mycket med risk för att tappa framtida körningar.
Den svenska transportsektorn bidrar med omkring fem procent av Sveriges totala BNP.
Sven Wettergrund
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.