UPPDATERAD Anmälaren trodde att hon köpte en safariresa för två personer men resan gällde bara för en.
Groupon anmält till ARN
Mest läst i kategorin
Rabattkupong-bolaget Groupon har anmälts till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
Det rör en safariresa som anmälaren, en 46-årig kvinna, trodde gällde för två personer men först dagen efter att hon betalat stod det klart att erbjudandet bara gällde för en.
”Resan skulle gälla för två personer, när den var betald gällde den helt plötsligt bara för en” skriver den 46-åriga kvinnan som kräver Kinneviks-delägda Gropuon på 9.664 kronor.
Tillsammans med en väninna köpte kvinnan varsin Safari-resa till Botswana som de uppfattade gällde för fyra personer. De fick direkt en bokningsbekräftelse och 4.832 x 2 drogs från bankkonton. Men dagen efter, när värdechecken kom, stod det att varje resa bara gällde för en person.
När kvinnorna påpekat detta erbjöds de återbetalning eller möjlighet att köpa till två resor, enligt anmälan till ARN.
Anmälaren skriver dock att under dialog med företaget ändrades annonsen flera gånger, till sist stod det att man bara kunde köpa resan om man köpte två.
”Efter många om och men hänvisade man till en klausul om ev tryckfel på hemsidan. Därav vill vi hänvisa till boknings-bekräftelsen, där det klart och tydligt står att köpet gäller en resa för två. Så det ”tryckfelet” är ju inte på är deras hemsida, utan ett utskickat bekräftelse-mail.”
Är det vanligt att liknande missuppfattningar uppstår?
– Groupon marknadsför andra företags produkter via vår hemsida och presenterar cirka hundra kampanjer i veckan. Det händer inte ofta men det har förekommit fall då missförstånd mellan oss och våra partners resulterat i att vi publicerat information i en deal som visats vara felaktig, svarar Therese Maurin på Groupons kommunikationsavdelning.
Vad gör ni när det händer?
– Vi tar alltid ansvar för de produkter vi marknadsför och vill att kunden ska känna sig nöjd med sitt köp. Om en situation som denna uppstår försöker vi först alltid hitta en lösning tillsammans med den specifika partnern och i annat fall har alla kunder möjligheten att returnera köpet och få pengarna tillbaka.
– I det specifika fallet ändrade vi informationen direkt på hemsidan och såg till att alla som köpt dealen blev erbjudna att göra återköp. De personer som omnämns i artikeln fick även kompensation för det strul som missen medfört. Då de absolut ville köpa dealen för fler personer öppnade vi upp erbjudandet igen trots att kampanjtiden löpt ut. Vår uppfattning har varit att kvinnorna slutligen accepterat tillmötesgåendet från vår sida.
Hur säkrar ni era deals innan de läggs ut på hemsidan?
– Vi har genomfört en rad förbättringsåtgärder i dealprocessen. Bland annat har vi nu fler kontrollfunktioner som jobbar med att säkerställa att informationen i erbjudandet blir korrekt innan kampanjen publiceras.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.