UPPDATERAD(2) Europeiska investeringsbanken, EIB, har godkänt lånet om 400 miljoner euro, drygt 4 miljarder kronor, till Saab.
Grönt ljus för Saab-lånet
Mest läst i kategorin
Lånet ska användas för forskning och utveckling inom miljö och säkerhet. För att pengarna ska betalas ut kräver EIB att den svenska staten står för garantier.
– Fantastiskt skönt och en oerhört viktig milstolpe, säger ordförande för Unionen på Saab Automobile i Trollhättan, Anette Hellgren, till TT.
– Att lånet beviljades var också en förutsättning för att resten av processen ska löpa på.
Jöran Hägglund, statssekreterare på näringsdepartementet, säger:
– Det var väl inte helt oväntat. För Saabs framtids skull var det ett oerhört viktigt steg. Utan lån hade det ju varit helt kört.
Han påminner om att det återstår en rad beslut innan regeringen kan ta ställning vad gäller de statliga garantier som EIB kräver för att betala ut lånet.
Det mest svårforcerade hindret på vägen mot miljarderna blir att få klartecken från EU-kommissionen, som ska avgöra att pengarna och garantierna inte strider mot EU:s regler för statsstöd.
Anette Hellgren anser att affärsplanen som lagts är stark.
– Jag tycker att man är ganska ödmjuk i planen om hur man bedömer att konjunkturen ser ut framöver.
TT: Innebär beskedet att Saab säljer fler bilar framöver?
– Absolut. Det har vi sett att varje gång vi tagit ett steg som är positivt för företaget och de anställda, så har vi fått en bättre orderingång, säger Hellgren.
Regeringen kräver att Saab har säkerheter som motsvarar lånesumman.
– Om det skulle gå illa och garantin måste infrias ska skattebetalarna gå fria. Därför krävs fullgoda säkerheter, säger Erik Sjulander, biträdande avdelningschef på Riksgälden, till TT.
Bilanalytikern Matts Carlsson säger att beskedet från EIB:s styrelse innebär att ett av de sista formella hindren för att företaget ska kunna gå framåt är undanröjt.
– Med högsta sannolikhet har vi ett företag som kommer att överleva och som kan fortsätta sina verksamhet med nya ägare och med ett nytt produktprogram. Det är väldigt spännande, säger han till TT.
Nu gäller det att bryta den negativa trenden och få i gång försäljningen bilar.
– Med tanke på det som hänt under 2009 har Saab tagit oerhört mycket stryk. Man har förlorat betydligt mer marknadsandelar än vad respektive konkurrenter har gjort.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.