Den gröna vintern har hittills slagit hårt mot Skistar. Skidanläggnings- operatören har tvingats betala tillbaka 21 miljoner kronor till de gäster som valt att avboka sina resor.
Gröna backar sänkte Skistar
Mest läst i kategorin
Den som bokar en skidresa med Skistar omfattas av en snögaranti som innebär att ett visst antal backar måste vara åkbara. Klara inte bolaget det erbjuds gästerna att åka till någon annan av Skistars skidorter, senarelägga resan eller få pengarna tillbaka.
Flertalet, eller 64 procent, av Skistars gäster valde trots de gröna backarna att åka till Sälenfjällen under den aktuella perioden trots snöbristen. Hela 21 procent ville ha pengarna tillbaka och åtta procent valde att boka om.
Det kostade Skistar sammanlagt 21 miljoner kronor, vilket försämrade bolagets resultat med 30 miljoner kronor mellan den 1 december och 6 januari.
Men nu har det vänt och enligt Skistar har det fallit 35 centimeter nysnö över Sälenfjällen de senaste dagarna.
Bokningsläget fram till vecka 17 är bättre på samtliga Skistars destinationer. Det är bara Sälen som är en plump i protokollet, men Skistar tror nu att bokningsläget snabbt kommer att förbättras i takt med att snön faller.
– Nu har vintern äntligen kommit och vi har dessutom utlovats kyla under den närmaste tiden. Det innebär goda förutsättningar för att vi ska kunna öppna alla liftar så småningom, säger Mats Årjes, vd för Skistar, till TT.
– För närvarande har vi 39 av 85 liftar öppna och då är alla huvudliftar öppna.
Strax före jul utlöste Skistar ett varsel, som innebar att runt 200 säsongsanställda blev utan jobb.
– Vi hoppas nu så snabbt som möjligt kunna återanställa de säsongsanställda. Men i vilken takt är för dagen omöjligt att säga.
Skistaraktien hade stigit med 1,7 procent vid lunchtid på måndagen.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.