Den italienska maffian anklagas för att ha dumpat 32 giftlastade fartyg i Medelhavet. "Denna person har erkänt att han sänkt fartyget", säger Alessandro Gianní, kampanjchef för Greenpeace i Italien, till Realtid.se.
Greenpeace slåss mot maffian om sänkta fartyg
Mest läst i kategorin
Italienska myndigheter har funnit en sjunket fartyg lastat med kärnavfall utanför Kalabrien i Södra Italien.
Fartyget Cunsky uppges vara sänkt av den italienska maffian – `ndranghetan – som fått betalt för att göra sig av med avfallet. Uppgiftslämnaren är en tidigare medlem i maffian som erkände att han låg bakom explosionen som fick fartyget att sjunka.
Maffian ska, enligt lokala miljöorganisationer, ha fått betalt under 20 års tid för att sänka kärnavfall i havet. Sammanlagt 32 giftlastade fartyg ska ha sänks i Medelhavet.
Även Greenpeace har valt att slåss mot den italienska maffian i frågan.
Alessandro Gianní, kampanjchef för Greenpeace i Italien berättar för Realtid.se att de har arbetat sedan mitten av 90-talet för att försöka stoppa sänkningarna av fartyg med giftiga avfall.
– Vid den tiden samarbetade vi med de italienska myndigheterna, säger Gianní, samtidigt som han poängterar att dessa fartygsänkningar sker inte endast i Italien utan även utanför andra länder exempelvis Somalia.
– Förr oss är den här historien gammal. Det nya är att man har hittat ett av de här fartygen.
Organisationen har sedan de påbörjade arbetet försökt att lokalisera var fartygen är sänkta samt varifrån de ursprungligen kommer ifrån.
Finns det något bevis på att det är maffian som står bakom detta?
– Det finns idag egentligen inget bevis men det vi har är en bekräftelse på att den här personen som påstår detta talar sanning. Man har nu identifierat ett fartyg på platsen. Jag kan inte säga till hundra procent att det är samma vrak som han talar om men det jag vet är att det ska inte finnas något annat känt vrak där. Denna person har erkänt och säger att han sänkte detta fartyg och var fartyget fanns, säger Alessandro Gianní.
Greenpeace i Sverige har fått flera samtal om fartygen, men Ludvig Tillman berättar för Realtid.se att det endast är den italienska delen av Greenpeace som just nu agerar.
– Det är en stor fråga i Italien men också en fråga som är svår att driva.
Men hur agerar Italienska Greenpeace mot maffian?
– Min gissning är att man gör research och försöker få en åklagare att driva det här.
Är det så ni arbetar?
– Det beror på. Om det är ett väldigt tydligt brott då är det jätteeffektivt att se till att det drivs av den myndighet som ska göra det. I vissa frågor fattas det dock lagstiftningar och ibland finns det lagstiftningar som krockar med varandra – och att det helt enkelt inte finns något skydd som är tillräckligt bra. Då blir det en politisk process som vi tar till, säger Tillman
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.