Realtid

"Google på väg att sluka allsvenskan"

administrator
administrator
Uppdaterad: 20 nov. 2009Publicerad: 20 nov. 2009

Det börjar dra ihop sig till förhandlingar om nästa avtal för tv-rättigheterna till fotbolls-allsvenskan. Google, Telenor och TeliaSonera utpekas som en ny grupp budgivare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det framkom på konferensen ”Sport & pengar” som arrangerades under fredagen av sportkonsultfirman Sport Business Nordic på Hotell Anglais i Stockholm.

Det gällande avtalet för allsvenskan-rättigheterna löper i fyra år under perioden 2007-2010 och är på 250 miljoner kronor per år, alltså totalt 1 miljard.

Svenska Fotbollsförbundet äger tv-rättigheterna till allsvenskan, och sålde dem för det priset till schweiziska firman Kentaro som sålde dem vidare till TV4-ägda tv-bolaget Canal Plus.

Under konferensens paneldebatt trodde Canal Plus och även tv-bolaget Viasats företrädare att prislappen kommer att falla i nästa avtal om allsvenskan-rättigheterna.

Men alla håller inte med.

– Man måste tänka på att det även finns nya aktörer nu på väg in som vill komma över rättigheterna, sa Sport Business Nordics vd Magnus Roos till Realtid.se efter paneldebatten.

– Google, Telenor och Telia har mobila plattformar som de måste fylla med innehåll.

– Därför kommer de att börja agera.

ANNONS

Roos räknar med att det inledningsvis kommer att vara sex budgivare på allsvenskan-rättigheterna, och att det sedan kommer att falla ifrån fler och fler tills den som vill betala mest har sållats ut.

– Det lär även bli utländska aktörer med bland budgivarna – utländska agentfirmor som Kentaro, sa han.

Andra uppfattningar finns också.

– Aktörer som Google, Telenor och Telia kommer inte att vara med som budgivare i den här omgången, säger en branschexpert som har Kentaro som favorit att ta hem spelet i det kommande avtalet också.

Det var mot slutet av paneldebatten som frågan om Allsvenskan dök upp.

Fotbollsförbundet är alltså ute och ska sälja sina rättigheter snart.

Frågan är hur många som kommer att slåss om de rättigheterna, och om det blir blir internationella aktörer eller nationella aktörer som budgivare.

– Det kommer säkert att vara både internationella och nationella aktörer, sa Karl Samuelsson från bolaget IEC in Sports.

ANNONS

Han räknar med att 6-7 bolag kommer att vara med i budgivningen från början.

– Jag tror och hoppas att Fotbollsförbundet kommer att få ut ett lägre pris för det nya avtalet, sa Viasats sportchef Per Tellander.

– Om inte Canal Plus köper det förstås, för då hoppas jag att det blir mycket dyrare.

Tellander pekade på att sportevenemang och sporträttigheter har olika cykler, och att det i samband med att det förra avtalet skrevs pågick den stora omläggningen från analog till digital tv i Sverige.

Den omläggningen höjde enligt honom värdet på sporträttigheter som allsvenskan eftersom respektive konkurrent ville locka över tv-tittarna till sin digitala plattform.

– Just nu kanske inte den kampen är lika hård på samma sätt, sa Tellander.

Enligt honom är i och för sig tv-marknaden överetablerad med många olika tv-kanaler.

– Men det har ändå ”satt sig” någorlunda – vilka tv-rättigheter som finns var.

ANNONS

Det gör att alla de som nu vill se allsvenskan är kunder hos Canal Plus som har rätten att visa allsvenskan enligt det pågående avtalet.

Därför skulle det ta lång tid för Viasat att få lönsamhet i att nu köpa allsvenskan-rättigheterna för nästa period och locka över alla kunder från Canal Plus.

– Det tar lång tid innan man får över de kunderna, och innan man kan räkna plus/minus noll i en sådan affär.

– Det tar säkert 4-5 år innan man ens är på nollstrecket.

Viasat för sin del brukar göra noggranna kalkyler vid den här typen av budgivningar, och räknar med intäkter på några miljoner från att sända matcherna via internet, mobiltelefon, och satellit-tv.

– Då kommer vi fram till en summa för vad vi tycker att rättigheterna är värda, och så lägger vi vårt bud lik förbannat lite högre, och sedan vinner vi rättigheterna i budgivningen eller inte.

– Men jag tror i varje fall inte att priset på allsvenskan-rättigheterna kommer att gå upp i nästa avtal. Det tror jag inte.

Canal Plus vice vd Johan Kleberg höll med om att priset lär bli lägre i det kommande avtalet.

ANNONS

– Jag tror att det dels är fotbollens eget fel, sa han.

Kleberg pekade på att prisnivåerna för den här typen av rättigheter nu har legat så högt att det är på storföretags-nivå.

– Då måste det vara professionellt rakt igenom, sa han.

– Jag tycker att hockeyn ligger långt framme jämfört med fotbollen, kanske framför allt på klubbnivån – hur man jobbar med ”produkten” och kommersialiserar det på ett bra sätt.

– Sedan kan det vara cykler och annat som gör att prislappen går upp och ned .

– Men jag tror att
det blir ett lägre pris i nästa avtal.

Panelen resonerade generellt kring vad som är på gång vad gäller sportsändningar via ”nya media” såsom via mobiltelefoner och internet.

Tidigare har det varit svårt att få lönsamhet i det, men det börjar ändra sig nu.

ANNONS

De internetbaserade spelbolagen, både Svenska Spel i Sverige och de utländska, har börjat visa mycket mera sport via internet än tidigare.

Dessutom finns möjligheter att se sportevenemang med pay-per-view-principen via internet, där de som vill se evenemanget betalar en summa för det.

Exempelvis var det ingen tv-kanal som köpte rättigheten till vm-kvalmatchen Ukraina-England i fotboll, sedan brittiska tv-kanalen Setanta gått i konkurs.

Setanta brukade tidigare betala 5 miljoner pund för rättigheten till en sådan match, men ingen ville nu betala mer än 1 miljon pund.

Rättighetsinnehavaren valde då att visa matchen på internet med pay-per-view-lösning, vilket inbringade 2 miljoner pund.

– Så jag tror att vi är på väg mot ytterligare ett mediafönster med en fungerande affärsmodell, sa Samuelsson.

Per Tellander på Viasat konstaterade att Viasat äger en del stora tv-rättigheter till sportevenemang, men att det är svårt att tjäna pengar på det i det korta perspektivet.

– Det tror jag att Canal Plus håller med om.

ANNONS

De som tjänar pengar på sport i det korta perspektivet är enligt Tellander framgångsrika idrottare och möjligen deras agenter.

Reklamintäkterna räcker inte till för att tjäna pengar på tv-sändningar av stora sportevenemang, på grund av kostnaden för att köpa rättigheten att sända evenemanget.

Det kan enligt Tellander krävas strategiska skäl att köpa sådana tv-rättigheter, såsom när TV3 var nytt och köpte rätten till hockey-vm för att locka tittare och introducera TV3 för dem.

Annars försöker Viasat styra över tittarna till betal-tv-kanaler för att se på sport.

Viasat säljer sportevenemang via internet ”on demand”, och erbjuder det även via mobil-tv.

– Men vi vet att det är ganska låga intäkter i dagsläget från mobilt och internet.

– Det stora är fortfarande tv-mediet.

Tellander spår ändå att sportevenemang via internet och mobil kan bli stort i framtiden då de distributionsformerna fungerar bättre.

ANNONS

Då blir det enligt honom som vanlig tv, bara det att det distribueras på ett annat sätt.

Däremot är frågan hur man ska tjäna pengar på det.

Tellander tror inte på att sälja ströevenemang styckvis via internet och mobiltelefon, utan på att få kunderna att bli riktiga kunder som kan se de tv-kanaler man abonnerar på via olika vägar.

Johan Kleberg från Canal Plus förde fram att det har funnits förväntningar hos rättighetsinnehavare att få ut bra priser för att sälja rättigheter dels separat för vanlig tv men även separat för distribution via nya mediakanaler såsom internet och mobiltelefoner – men att det har kommit på skam.

Nu är trenden enligt honom en återgång till att sälja rättigheter för ett evenemang till en aktör som får rätten att visa evenemanget på alla sätt såsom tv, internet och mobiltelefon.

– Det är tv-industrin som har vunnit första ronden, sa Kleberg.

Däremot ansåg han att för smalare sporter som handboll eller innebandy kan det finnas möjligheter till andra lösningar.

Kleberg förde fram tre skäl till att sport är viktigt för tv:

ANNONS

1) Sportindustrin har blivit bättre på att paketera sport.

2) Det finns alltid en tjusning med att se sport i direktsändning.

3) Tittarna har betalningsvilja, medan reklamintäkterna nästan aldrig räcker till för att finansiera tv-rättigheterna.

Och där tror Kleberg även att det finns en betalningsvilja hos en del tittare för att se smalare sporter exempelvis via internet.

Konferensens höjdpunkt blev utauktioneringen av en signerad tröja från brasilianska fotbolls-stjärnan Ronaldinho. Se videoklipp här med Sport Business Nordics Magnus Roos som auktionsförrättare:

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS