Det surrade på onsdagen av rykten kring Saabs framtid, men General Motors Europa håller fast vid tidsplanen för beslutet om var nästa generation mellanklassbilar ska byggas.
GM håller fast vid tidsplan för Saab
Mest läst i kategorin
– Nonsens, säger presschef Rüdiger Assion om uppgifter som gick ut på att ett beslut kan väntas redan i mitten av december.
– Vi håller fast vid vår ursprungliga plan om ett beslut tidigt nästa år, säger Assion till TT.
Som orsak till att det inte blir någon tidigareläggning anger han att man behöver tid för en seriös analys av fakta och siffror i de offerter som lämnats in från Saab Automobile i Trollhättan och Opel i tyska Rüsselsheim.
Vi kommer definitivt inte att tillkännage vårt beslut förrän tidigast i början av nästa år eftersom vi helt enkelt inte är i stånd att göra det tidigare.
Utvärderingen av offerterna sköts av en expertgrupp under ledning av Tim Lee som ingår i styrelsen för GM Europa. Det är styrelsen som tar det slutliga beslutet om var nästa generation Saab 9-3 och Opel Vectra ska tillverkas.
Assion hade på onsdagen bara hunnit läsa i tidningarna om den svenska regeringens stödpaket till Trollhättan, men han uppfattar det som en fördel om logistiken i hela området kan förbättras.
– Det är givetvis en positiv signal.
Från fackligt håll fortsatte kritiken mot bristerna i GM:s information under ett tvådagarsmöte i Zürich.
– Det finns en väldig irritation över att man informerade om varslet så sent, säger Paul Åkerlund, Metallklubbens ordförande på Saab Automobile i Trollhättan .
I klubbledningen råder en viss förvåning över att möjligheten att införa treskift i Trollhättan ifrågasatts på sina håll.
Treskift har hela tiden varit en förutsättning för att fabriken ska kunna producera 300 000 bilar om året.
En sådan volymökning skulle innebära 1 800 nya jobb direkt hos Saab och dessutom leda till nyanställningsbehov hos underleverantörerna.
– Tvärtom tycker jag att det är jättepositivt om det här går vägen. Det finns väl inga medlemmar hos oss som tycker att det är knepigt med treskift som förekommer på många ställen i Sverige. Däremot kan man ha synpunkter på betalningen, säger Åkerlund.
Han beklagar att det lokala ob-tillägget för tvåskift, som är något högre än det centrala avtalet, sagts upp av företaget.
– Men när det gäller den viktiga kompensationen för så kallade obetalda raster var vi benhårda. Där fick företaget ge sig.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.