De fackliga organisationerna på de fem GM-fabriker som är aktuella för produktion av nästa generation kompaktbilar ställer inte upp i någon inbördes tävlan. En av fabrikerna är Saab i Trollhättan som också hoppas få bygga en ny liten Saab på den nya plattformen.
GM-fabriker vill inte tävla om produktion

Mest läst i kategorin
Slutdatumet för anbud till General Motors Europa gick ut den 1 september och ett nytt datum har utlysts till den 15 oktober, rapporterar branschtidningen Automotive News.
Men inga lokala fack kommer att sätta sig vid förhandlingsbordet innan ett europeiskt ramavtal är undertecknat, uppger Rudi Kennes, fackordförande vid GM:s Antwerpenfabrik och vice ordförande i European Emplyoment Forum som organiserar anställda inom GM Europa.
IF Metalls ordförande på Saab Automobile Paul Åkerlund understryker att kravet är ett europeisk ramavtal, där det också slås fast att ingen av de fem fabrikerna kommer att läggas ned.
– Ett brev med våra krav överlämnas inom kort till GM, säger Paul Åkerlund till TT.
Saabs ledning ser däremot det faktaunderlag som ska arbetas fram innan ett beslut om produktion av de nya bilarna tas som en fortlöpande process.
– Vi betraktar det inte som en tävling med fixa datum, säger presschef Christer Nilsson.
Dagens Opel Astra och Vauxhall Astra byggs i Antwerpen i Belgien, Bochum i Tyskland och Ellesmere Port i Storbritannien. Aktuella för nästa generation är dessutom Trollhättan och Gliwice i Polen.
Beslutet om var bilarna ska byggas väntas under mars-april 2007. Enligt Automotive News startar produktionen 2010, som är en kritisk tidpunkt för Saab i Trollhättan eftersom de nya generationerna av Saab 9-3 och 9-5 då ska tillverkas i Rüsselsheim.
Att Saab får bygga en del av Astras volym och den nya lilla Saaben blir avgörande för den framtida sysselsättningen i Trollhättan.
Astra är GM Europas bästsäljare. Modellen såldes i 534 030 exemplar förra året.
TT