General Motors Europachef Fritz Henderson ger inget intryck av att vilja lägga ned Saab. Tvärtom staplade han superlativer på varandra när han försökte klargöra märkets betydelse för GM, under ett inledande presentationsparty inför bilsalongen i Genève.
GM behöver Saab
Mest läst i kategorin
– Saabs framtid handlar om modeller sådana som den här, säger Fritz Henderson till TT samtidigt som han sträcker ut ena handen mot nya Saab 9-3 Sportcombi.
Henderson säger att överenskommelsen med Opelfacket om personalneddragningar och beslutet om vem som ska få bygga framtidens mellanklassbilar är två skilda saker.
Samtidigt står det klart att när valet av produktionsorter för GM:s framtida modeller på den europeiska marknaden inom kort ska spikas är personal och produktionskapacitet inte oväsentliga faktorer.
– Vi har ett åtagande till Saab som spelar en viktig roll i GM:s produktportfölj, säger Henderson, som tycker att den nya kombimodellen hamnat helt rätt i storlek och utförande.
När det talas om Saabs låga volymer framhåller Henderson att det inte går att öka från 130.000 till 200.000 bilar i ett steg utan att det måste ske successivt.
Men när TT frågar honom vad som händer med Saab om nästa generation 9-3 ska byggas i Rüsselsheim undviker han frågan med att han vill återkomma.
Den nya kombin kommer prismässigt att ligga 10.000 kronor över grundmodellerna av 9-3 i sedanutförande. Men toppvarianten kommer att krypa iväg uppåt 400 000 kronor.
– Det innebär ett spann mellan 200.000 och 400.000 kronor, säger Saabchefen Peter Augustsson.
Han räknar med att kunna producera drygt 15.000 bilar av den nya kombiversionen från augusti och fram till årsskiftet. Årstakten kommer sedan att ligga på 30.000-35.000 bilar.
Bland andra nya bilar som GM visade upp på måndagskvällen var den nya Cadillac som tagits fram för den europeiska marknaden och som källor inom GM redan tidigare bekräftat för TT ska byggas i Trollhättan. Saab 9-3 står ju för grundkonceptet med framhjulsdrift och turboladdad diesel.
– Cadillac spelar en speciell roll inom GM, men Saab är mycket annorlunda och redan ett globalt märke som har en utomordentligt viktig roll för GM, säger Henderson.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.