Datatrafiken skulle kompensera för sämre intäkter från samtal, men världens mobilkunder sviker.
Globalt ointresse för mobilsurfande

Mest läst i kategorin
Under 2008 fick världens mobiloperatörer inte lika många nya kunder som vanligt.
Nyhetsbrev om teknik, media och telekom varje tisdag.
Särskilt i de länder där de flesta redan har minst en mobiltelefon måste kunderna förändra sitt beteende för att företagen ska kunna fortsätta växa. De måste till exempel börja surfa med mobilen.
Därför är det alarmerande att intäkterna från datatrafik sjönk något under slutet av fjolåret, istället för att växa.
Folk är inte så intresserade av nya mobiltjänster som operatörerna räknat med.
Under årets sista kvartal brukar extra många nya kunder teckna mobilabonnemang, men 2008 blev ett undantag.
Enligt telekomkonsulten Informa Telekoms & Media var det fjärde kvartalet istället årets svagaste.
I hela världen finns nu nästan fyra miljarder mobilabonnemang. Det innebär att antalet mobilabonnemang i relation till befolkningen, den globala penetrationsgraden, är 58 procent.
För ett år sedan var den 50 procent.
Svenskarna har tecknat över 10 miljoner abonnemang inklusive kontantkort hos Telia, Tele2, Telenor, 3 och övriga. Penetrationsgraden är över 100 procent sedan många år tillbaka.
Men det tillkommer inte längre så många nya kunder. Inte heller i tillväxtländer för telekom som Indonesien, Pakistan, Bangladesh och Filippinerna var trycket lika stort som förr.
I Afrika och Mellanöstern finns det fortfarande utrymme att växa från dagens 38 procent i penetrationsgrad.
Att tillväxten i hela världen inte blev större 2008 kan delvis förklaras av att Kina omreglerade marknaden, vilket berör 600 miljoner abonnenter enligt uppgifter från International Telecommunications Union.